RSS

Knappast en ”Landman-grill”!

06 Jun

Det hände lite mera i fredags, förutom att William fick nya glasögon. Vi grillade nämligen i Hantverksbyn, Kolmården. Det kanske inte verkar något märkvärdigt med det, men det var fullt hus på grillfronten. En grill tändes först. Den stora grillen som vi brukar ha när vi grillar. Men den räckte inte riktigt till, så William tände även en lite mindre grill. Denna grill passade utmärkt att ha stekbordet på. Det stekbord som vissa vill kalla för Muurikka.

 

Jag hade på kvällen innan köpt lite kycklingfiléer. Dessa lade jag i kylskåpet i verkstaden för att de skulle tina till dagen därpå. Jag tog sedan, en bit in å fredagen två marmorskivor. Dessa använde jag till att banka filéerna platta så att de kunde rullas med mozzarella inuti, samt bacon runt ikring. Fast, den första filén blev inte bra. Den liksom trasade sönder istället. Jag förstod inte vad det berodde på först. Kunde det vara fel sorts marmor? Men, det framgick efter en stund att kycklingen fortfarande var frusen. Då förstod jag hur det hela hängde ihop. Eller snarare, inte hängde ihop.

 

Jag vill ju normalt sett ha havarti som ost i denna typ av rullar. Men mozzarella var nästa lika bra. Den rinner inte iväg, om den i sitt smälta tillstånd skulle ”läcka” ut ur rullarna. Smaken är också tämligen behaglig för en utsvulten gom.

 

Det var lite olika saker på grillen. Det var, förutom våra kycklingrullar, lite vildsvin, amerikanska hamburgare samt lite olika typer av korvar. Det fick möbleras om en del eftersom att vi fick elda på lite mera. Det var på väg att slockna lite för tidigt. Men inte in den grill som William hade eldat i. Den höll sin eld och glöd hela resan ut. Dit fick vi föresten flytta hamburgarna också, till dess stekbord. De hade en tendens att fastna i grillgallret som väl knappast är av märket Landman, om det nu skulle råka finnas ett märke på det. Det är ett hemgjort galler liksom.
 

 
 
 

11 svar till “Knappast en ”Landman-grill”!

  1. Alexandra

    06 juni 2010 at 23:11

    Det ser alldeles fantastiskt ut. 🙂

     
  2. Linda & Inez

    07 juni 2010 at 05:45

    Gott med grillat! Jag har funderat på att köpa mig en murikka…

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 juni 2010 at 07:53

      Nu är det ju inte en Muurikka. Jag tror att vi har haft den här debatten, en gång i tiden på Passagen. (Maria var flitig deltagare)
      Men, ett bra försök till att efterlikna en Muurikka.
      🙂

       
  3. Hanna Zetterlund

    07 juni 2010 at 07:51

    TACK!! för kommentaren hos mig! Jag har en liten Hantverksbutik inte ett café, men det skulle ju kunna vara mysigt. Min Butik ligger bredvid ett gulligt lite Café i alla fall. Har tittat kring hos dig lite och du gör/arbetar med ett fiiiiiiint hantverk.
    Ha det gott//Hanna

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 juni 2010 at 07:54

      Ja, kaffe är viktigt för att kunna ta till sig hantverket. (och att kunna göra det också)
      ;.)

       
  4. MalinT

    07 juni 2010 at 08:46

    Vilken grillfest och vad underbart goda dina kycklingsrullar låter…mums! Helgerna är magiska men tar slut alldeles för fort… Vi var ju nästan hemme hos er i lördags, närmare bestämt Himmelstalunds, Norrköpnig 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 juni 2010 at 07:55

      Aha, då får ni väl hälsa på i Hantverksbyn nästa gång.
      🙂

      Nåja, helgerna i all ära, men man lever längre tid i vardagen.

       
  5. carola

    07 juni 2010 at 12:41

    Du har mycket bra användning av din marmor seg jag. Bankar ut kyckling, tänder ljus med mera. Kyckling tror jag att jag också ska grilla nästa gång, den brukar inte bli så seg som grillbitarna oftast blir.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 juni 2010 at 07:57

      Blir det segt? Då gör du väl något fel. det ska inte bli segt. Men, kyckling är bra att grilla.
      🙂

       
  6. Alexandra

    08 juni 2010 at 17:03

    Svar: haha. jag var tvungen att läsa om texten en gång till. Och jo om vi hade låst in oss i 6 månader så skulle nog det kunna misstolkas. Men vi låste bara in oss i några dagar, men däremot år vi hämtmat i 6 månaders tid. 🙂 haha.

     

Kommentera

 
