RSS

Den ”sovande” fjärilen!

01 Jun

Ordet sinnesnärvaro betyder väl, om jag har fattat det hela rätt att man finner råd i en situation som kräver ett snabbt beslut. Men jag skulle vilja göra om betydelsen av det ordet till att vara ett ord som beskriver när man ser sig om, upptäcker saker och tar till sig av sin omgivning. Tunnelseende borde vara motsatsen.
För om man ser sig om, och tillåter sig att imponeras av sin omgivning, gärna i kombination med sin egen nyfikenhet så har man sin egen litteratur med sig i sina sinnen.

Michelle fick en glass i lördags när vi var ute och gick. Ja, jag gick i alla fall. Michelle hade ju sin cykel med sig, så tekniskt sett så gick hon väl inte. William hade lite för bråttom hem till sin dator för att få tid till att låta sig bjudas på glass. Hans sinnen var på annat håll. Hans sinnen var hemma redan innan han kom hem.
Vi satt på verandan till verkstaden innan vi gick hem. Vi skulle hem och se på Eurovision Song Contest. Så heter det väl egentligen, även om man bara säger Eurovision.

På vägen hem så plockade Michelle lite blommor i en bukett. Jag hjälpte henne vid ett par tillfällen genom att sträcka åt henne ett och annat blad. Det behövs lite blad också, för att få lite mera naturlighet i en bukett. Detta har jag försökt lära Michelle. Och det är väl så långt jag kan sträcka mig till att vara lärare när det gäller dekorativ botanik. En blomma gav jag henne i alla fall. En blomma med en liten fjäril på. ”Att den inte blir rädd och flyger iväg” sa Michelle medan den lilla fjärilen satt kvar helt stilla på blomman. Hon satte blomman i sin bukett, fortfarande med fjärilen sittande, helt stilla. ”Den kanske sover” svarade jag som ett sätt att förtäcka det faktum att den nog var död.
Du pappa, den sover inte alls” I det läget så trodde jag nog att hon insett att det nog rörde sig om en liten, liten fjärilstragedi.
Den har just gått över till en annan blomma”

Michelle hade med sig blomman in i huset. När hon satte buketten i en vas så flög fjärilen upp och satte sig på hennes axel. Michelle gick då ut. Och när hon kom ut så flög fjärilen iväg, och sökte säkert upp en ny blomma att sätta sig på. Slutet gott.

 
 

11 svar till “Den ”sovande” fjärilen!

  1. Alexandra

    01 juni 2010 at 21:49

    Allting gott! Underbart. gillar sinnesnärvaro och din definition.

     
  2. MalinT

    02 juni 2010 at 12:29

    Vilket Lysande ögonblick av llivets små gyllene ögonblick…

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      03 juni 2010 at 10:34

      Jag hoppas att fjärilen också tyckte det. Men den skrek i alla fall inte.
      🙂

       
  3. carola

    02 juni 2010 at 22:27

    Så fina bilder du tar på barnen FT.

     
  4. Tigris

    03 juni 2010 at 09:32

    Poetiskt … och en text som säger mer än du tror om envar av er tre Fjäderlösa! 🙂

    😉

     
  5. carola

    03 juni 2010 at 11:17

    Ja de är ju bildsköna också. Det är en fördel 🙂

     
  6. Fjäderlös Tvåfoting

    03 juni 2010 at 12:33

    Tur att jag inte fotar mig själv då!
    😀

     

Kommentera

 
