RSS

Farliga lekar!

30 Maj

Det blåste en hel del från väst igår, lördag. Det märkte nog den som var nere vid Bråvikens strand, eller ute på Sandviksbryggan. I Hantverksbyn, Kolmården så har vi en liten glasskiosk. Där säljs det italiensk glass. Och igår, när jag frågade om den nya, polska glassen var bättre än den italienska så var det nog inget som fattade ett dugg. Den italienska flaggan hade nämligen låst runt ett eller ett par varv så att det gröna hade dolts. Kvar blev ett vitt och ett rött fält. Polens flagga.
Vi talade lite om vad det kunde vara för smak på polsk glass och kom väl fram till att det skulle kunna vara någon öststats-sotad färg. Lakrits kanske.

På eftermiddagen, ja kanske rent av framåt kvällningen så blev det en liten promenad. Vi hade städat lite, lyssnat på musik och även hunnit med att göra – ingenting. En promenad var sådeles förtjänt.
Småfotingarna cyklade i förväg. Jag gick en kort stund senare. Jag genade över den gamla banvallen där Nunnebanan en gång i tiden gick. Det var en tågbana som byggde för att snabbavverka skogen då den lömska Nunnefjärilens larver var på väg att förgöra en hel skog. Banvallen fortsätter lite mera till öster om där jag sedan gick. Jag satte mig på en bänk vid ett bord i närheten av några av campingens stugor. Och när jag satt där så får jag höra ett kraxande läte. En ilsken björktrast, eller som den väl brukar kallas snöskata kom farandes genom luften längs banvallen. Nedanför så sprang det en katt. En stor, orange katt som sedan sprang in under en husgrund. Björktrasten jagade alltså katten. Något stämde inte i de bilden.

Man får väl anta att katten kanske hade blivit lite för närgången för den temperamentsfulla snöskatans smak
Efter att ha jagat iväg katten så satte den sig och såg allmänt mallig ut i ett träd. Den hade kanske slagit vad med en kaja om att den kunde jaga iväg katten. Det vadet vann den. I alla fall den här gången. Och, den typen av vadslagning mellan fåglar är väl kanske att likna vid människans lilla lek, Rysk roulett.
 
 

10 svar till “Farliga lekar!

  1. Alexandra

    30 maj 2010 at 17:52

    Haha. Gillar liknelsen med Rysk roulett. 🙂

     
  2. MalinT

    31 maj 2010 at 09:54

    Å. Italiensk glass… Den godaste glass nånsin var på Sicilien för 5 år sen, oj, den var himmelsk! Där åt man den dessutom ofta i en briochebulle, mums!Får väl ta en trip till er kiosk då när det är dags för sonens första besök till djurparken

     
  3. Suss

    01 juni 2010 at 10:50

    Blä för lakritsglass fast jag annars gillar lakrits.
    Polsk glass? Gillar italiensk. Och glassen i Finland.Kanske för att jag var barn och där med älskade mormor?

     
  4. Suss

    02 juni 2010 at 15:32

    Fattar du inte? ;-). Du vet,sommarminnen med någon jag älskade och glassen jag fick. Och det i Finland där min mormor hade sin syster. Aldrig har jag ätit godare glass och för den delen ej heller godare knackkorv,bastulänk eller skinka.

    PS.När jag föddes var inte ens pappa med :-).

     
  5. Suss

    07 juni 2010 at 12:49

    Nej. Bara jag och mormor. Och så åkte vi till Greta,mormors syster där vi åt denna goda skinka och korv och till frukost riktig filbunke.
    Nu blev jag hungrig :-).
    Kram

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 juni 2010 at 07:59

      Du är unik, om din mamma inte var med när du föddes. Vem av de andra var surugatmamma?
      😀

       

Kommentera

 
