RSS

Trött på ”lösryggar” och ”enkelt papper på ryggen”!

13 Maj

Jag gick ner till Sandviksbryggan en stund i går morse. Jag hade mina nya krokar på mitt fiskespö. Jag tänkte se om det fanns fyra strömmingar, så att katterna möjligen kunde få två var. Jag fick fem. Ja, på ett och samma kast alltså. Vid flera tillfällen. Jag hade inte flera krokar än så.

Att få strömming är kanske ingen konst. Men att få flera, vid upprepade tillfällen kräver en smula teknik. Och när jag säger en smula, å menar jag väldigt lite. För när det är tjockt med strömming, så är det som att skita med maginfluensa. Det är inte särskilt svårt alls.

Det blev en liten påse strömming till sist. Lite till katten kanske, eller till Urfotingen. Själva så skulle vi ju till bokbinderiet på kvällen, så vi hade inte mycket tid på oss, att ta hand om strömmingen. Men till katterna ville man ju att det skulle finnas lite. Problemet med att ha färsk strömming åt katterna är sedan, när strömmingen är slut, och det inte går att få tag på mera. Då är det svårt att få i katterna burkmat istället. De är då ganska bortskämda och förväntar sig att man har mera fisk. De reagerar på prasslet från vilken plastpåse som helst och har ingen som helst förstålelse för att det kanske finns plastpåsar som innehåller annat än strömming till ett par katter.

Det blev en lite konstig dag, rent planeringsmässigt. Men så är det ofta när det kommer en buss, från ett speciellt resebolag. De kommer inte alltid på utsatt tid. Om de kommer alls, eller ens den dagen? Nåja, i väntan på bussen så hämtade jag Urfotingen som gärna ville ha lite strömming. Jag fick sådeles gå ner till bryggan en gång till, även då i väntan på bussen. Jag skulle ju även bege mig in till Norrköping för ombesiktning av min bil. En besiktning som jag inte vill skriva särskilt mycket om, förutom att bilen nu blev godkänd. Jag vill nu gå vidare i livet, och i alla fall tills om ett år, låta annat styra än en jäkla besiktning av en usel bil. Nu skiter vi i besiktningar och rostiga handskfack.

Efter at ha gjort ett annat, lite trevligare ärende än att besikta bilen i Norrköping så åkte jag förbi Michelles skola. Deras klass var just i färd med att avsluta för dagen, vilket normalt sätt betyder att Michelle ska till fritidshemmet, beläget, på samma plats. Men denna dag så kanske hon ville följa med, och kanske prova lite fiske också. Klart att hon ville det.
Hon har inte använt kastspö särskilt länge. Det går bra att kasta, längs med brygga. Men hon kommer inte ut lika långt som jag då. Och det är jag som sagt åt henne, att inte kasta över huvudet. Det får hon vänta med tills hon fått lite mera vana vid kastspön. Ibland kastade jag ut åt henne, så kunde hon veva in. Så gjorde vi, speciellt de gånger som hon hade mitt spö Hon är inte van vid haspelrulle. Hon har ju en vanlig rulle, med en ”knapp”.

Mitt spö är ju även betydligt längre än det spö som hon brukar ha. Detta gjorde att jag fick instruera henne i att flytta greppet fram på spöet för att lossa fisken. Alltså, inte fara runt med rev, krokar och fisk. Man måste liksom ta tag i reven. Det gick bra. Jag är ju otroligt bra på att ge instruktioner, så det var inga problem att lära sig, för Michelle.

Bokbinderikursen igår kväll är inget att tala särskilt mycket om. Jag kan sammanfatta det med att jag ligger längre tillbaka i mina projekt än jag gjorde innan gårdagens aktivitet på bokbinderiet. Det gick inte så bra, och jag är lite tillfälligt trött på ”enkelt papper på ryggen” och ”lösryggar”. Men det går över och blev nog ganska väl impregnerat som kunskap i min hjärna.
 
 

Ett svar till “Trött på ”lösryggar” och ”enkelt papper på ryggen”!

  1. Tigris

    13 maj 2010 at 09:49

    Ja …. undrar vad Michelle säger om ditt uttalande om hur bra instruktör du är! Jag tror att Michelle är väldigt smart jag! 😉

    Åh, länge sedan jag fiskade … för länge sedan… det är något speciellt med att fiska, när det nappar …. nåja.

     

Kommentera

 
