RSS

Dags att prova om det finns strömming!

09 Maj

Ibland kanske man får göra om sina planer, hur små de än tycks vara, och hur lite de egentligen är viktiga för att ens dag ska bli bra. Igår var väl egentligen en sådan dag. Jag var på gång med en förkylning, men hade som förutsättning att gå den lite längre rundan ner till verkstaden. Vi skulle fiska också. Prova på lite strömming, som borde ha varit inne i Bråviken för länge sedan. Den hårda vintern tycks dock ha ändrat lite på det schemat.

Jag borde kanske, med tanke på min förkylning ha tagit bilen, eller rent av stannat hemma. Men, nu gick jag ner mot Bråviken medan Michelle cyklade bredvid. William cyklade också, men tog den vanligare, lite närmare vägen. Han hade väl inte samma idéer om vad som var en bra början på dagen, som vi andra. Visserligen så hade vi ätit en macka innan vi gick ut, men vi hade som mål att fullborda vår frukost, på plats i marmorverkstaden i Hantverksbyn, Kolmården.
Vi gick dock förbi en plats dit vi tidigare hade lurat dit folk som letade efter skatter. Det var ett ställe där vädrets, och havets makter gärna ville annat. Skatten har vid ett par tillfällen gått till sjöss.

Platsen för skatten är normalt sätt inne i ett område med en massa vass. Denna vass låg nu ner, som om en tromb eller liknande hade passerat där. Det var som en stor gata genom vassen. Jag skulle inte bli förvånad om det faktiskt handlar om en tromb. Det såg verkligen märkligt ut, i jämförelse med hur det såg ut innan.
Vi gick vidare ut mot vattnet. Där placerade vi vår skatt igen Den tredje på platsen. Förhoppningsvis så får den vara kvar ett tag där nu. Men, det är möjligt att vi försöker att ordna till en lite säkrare förankring för skatten i fråga. Men det får bli ett senare projekt.

I det här läget så såg det ut att bli en bra dag. Jag tyckte dock att det kom något stänk när vi gick genom skogen. Jag antog att det kanske var lite droppande, från träden men fick nog ett annat svar lite senare på dagen. Ja, t.o.m. innan vi kom fram till verkstaden så insåg vi att det nog kunde regna lite under dagen. Det regnade nämligen på oss, den sista biten, genom Kolmårdens Camping.
I det här läget så trodde jag nog att det handlade om en liten skur, men att det skulle avta, framåt eftermiddagen. Det var ju trots allt några timmar kvar tills dess att vi skulle fiska strömming.
Hur som helst, så ser man här fördelen till att ”gå på utflykt” i sitt närområde. Man vet var man kan ta vägen, ifall att det skulle börja regna. Och, man har inte så långt hem heller, ifall att man skulle bli blöt.
 
 

2 svar till “Dags att prova om det finns strömming!

  1. Linda

    09 maj 2010 at 16:26

    Varför cyklade inte du Fjäderlös?
    Föresten, 3 strömmingar är ju bättre än ingenting!
    Ojdå… jag kanske inte skulle ha avslöjat det? 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      10 maj 2010 at 13:43

      Därför att jag ville gå. Bäst så, för hälsan.
      😀
      Jag har väl redan avslöjat fångsten, på bloggen om Sandviksbryggan.
      Hur som helst, så är det inte säkert att det blir en fortsättning på den här berättelsen. Det kan dyka upp annat.
      .-)

       

Kommentera

 
