RSS

”Pussade du den där tjejen?”

06 Maj

Vi kom iväg i bra tid för lite shopping, och lugn och ro innan bokbinderiet igår kväll. Shopping och shopping förresten, det handlade om att investera i en sak, för 49 kronor. Men det kanske kallas shopping det också. Jag vet inte. Jag brukar sällan använda mig av det ordet, som en beskrivning av en vardaglig aktivitet, men det kan kanske vara rätt att använda i detta sammanhang. Vi var ju trots allt på ett s.k. shoppingcenter.

Tiden medgav också lite mat i magen, innan vi begav oss upp mot Petter Swartz gata för att binda böcker, fika och, i mitt fall, för kvällen få diska. Några kokta korvar på MAXI fick utgöra middagsmålet.
När jag sedan skulle kasta mina papper, servetter ock min läskmugg så stod det en kvinna med sin kundvagn framför den lucka där man kunde kasta sitt skräp. Jag lutade mig fram, över vagnen och slängde mitt skräp. När jag sedan kom tillbaka till Michelle som fortfarande satt kvar vid bordet så skrattade hon lie åt mig. ”Pussade du den där tjejen?”
Från den vinkeln, där hon befann sig så såg det tydligen ut som om jag böjde mig fram, mötte mitt ansikte med kvinnans vilket Michelle uppfattade som en puss.
Så väl var det inte, vare sig för mig eller för kvinnan med kundvagnen. Men Michelle tyckte att det var roligt.

Michelle håller ju på med en bok. Hon binder den på samma sätt som vi vuxna gör. Det har hon inte gjort tidigare. Hon bärjade med det förra veckan. Den här veckan var det dags att ta fram bindlådan. Jag gjorde vad jag kunde för att instruera henne, men behövde en del hjälp av de som var lite mera erfarna i bokbinderikonsten. Men det var nyttigt också. Det hjälper till att öva in de moment som man rean har gjort. Det är så många moment att man lätt glömmer hur man gjorde. Det är bl.a. därför som jag har fem böcker på gång, samtidigt. Att liksom nöt in momenten, genom att upprepa dem, flera gånger. Samtidigt, om man behöver hjälp med ett moment, och någon hangripligt visar hur man gör, så kan man sedan göra det själv, med de andra böckerna. Det är hemlagad pedagogik, som jag hoppas håller en bit in i nästa fas i min bokbindarkunskapskarriär.
 
 

6 svar till “”Pussade du den där tjejen?”

  1. Alexandra

    06 maj 2010 at 21:58

    Låter spännande med bokbinderi. Har bara sett andra göra det, aldrig provat själv. 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      07 maj 2010 at 13:04

      Har man möjlighet, så tycker jag att man ska prova.
      Man gör det ju i sin egen takt.
      🙂

       
  2. Tigris

    07 maj 2010 at 11:28

    Hum, säkert att du inte pussade damen … liksom passade på när hon ändå stod där? jag undrar!
    Michelle ser verkligen att ta bokbinderiet på allvar! 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      07 maj 2010 at 13:05

      Klart att det är alvar. Det ska ju bli perfekt, direkt!
      😀

      Nja, jag är nog inte den som flyger på främmande kvinnor på staden, och ger dem en puss. Men, om någon vill göra det omvända, så är det ju en annan sak”.

      😀

       
      • Tigris

        07 maj 2010 at 16:26

        He, he … brukar det hända? Vad säger Michelle då?
        🙂

        Ja, du hade rätt förståss, varför tävlade du inte denna gång?

         
  3. Fjäderlös Tvåfoting

    09 maj 2010 at 13:59

    Tja, det händer i alla fall inte ofta nog, tycker jag
    😉

    Vet inte om tävlingen var riggad, även denna gång, men jag var ju med och gissade på plaseriet.
    Gott nog, inte sant?

    😀

     

Kommentera

 
