RSS

Fikat, lika viktigt som att binda böcker!

05 Maj

Det är inte bara själva bindandet av böcker som är viktigt på bokbinderiet där Michelle och jag går och lär oss den konsten. Fikat är minst lika viktigt. Det fungerar så att man turas om att ha med sig fikabröd Man ser till att kaffet sätts på, och numera även att det finns saft. Michelle är ju den enda som dricker saft, och inte kaffe.
Den här veckan är det Michelles och min tur att stå för fika. Vi ska skaffa lite ny saft, för Michelle har druckit ur det som fanns. Och som fikabröd har vi nybakade bullar.

Det blev ju annars lite sent igår, när vi började med vår deg. Normalt sett så bakar vi väl helst på en helg, då det finns mera tid. Men nu blev det ett litet ”panik-bak” så att säga.
Jag hade bilen på lagning, på verkstaden, och i och med att det drog ut lite på tiden så var vi lite senare hemma, än jag väl från början hade tänkt mig. Jag fick grädda bullarna själv. För när vi slängde in plåtarna i ugnen så var det läggdags, gott och väl för Småfotingarna. Men det gick ganska bra ändå. Jag har dock märkt att det blir lite ojämn värme i ugnen, speciellt när man har fler än en plåt inne, samtidigt

Den ena plåten fick vara inne några minuter mera än den andra. En katt strök sig samtidigt runt mina ben. Den var måttligt intressera av våra bullar, men en såg att jag befann mig i närheten av kylskåpet. Och kylskåp är det samma som mat, i alla fall för en katt. Den upplever det nog som att hela kylskåpet är fyllt av burkmat för katter. Och jag har inte haft hjärta att tala om för en att det kanske rent av kan finnas lite annat där inne också.
William ville ha med sig en bulle till skolan, men det sa jag ifrån om. Jag anser inte att man ska ha bullar eller godis med sig till skolan om det inte är någon utflykt av något slag.
Men, de ser så himla goda ut ju
Ett tag så ville han t.o.m. följa med in till bokbinderiet, förmodligen enbart för bullarnas skull.
 
 

4 svar till “Fikat, lika viktigt som att binda böcker!

  1. P.K

    05 maj 2010 at 11:23

    Orolig skulle man väl bli om William inte skulle känna begär efter bulle..

    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      07 maj 2010 at 13:03

      Det är ju en avvägningsfråga. Bulle, aktivitet, fysisk ansträngning. Vilket väger tyngst?
      😀

       
  2. Alexandra

    05 maj 2010 at 22:51

    De ser riktigt goda ut!

     

Kommentera

 
