RSS

Passa på, medan du lever!

28 Apr

Det går sakta men säkert framåt med min deklaration. Jag ser ut att kunna bli klar betydligt tidigare än beräknat. Den stora bromsklossen är mitt eget huvud. Man får se till att dricka mycket vätska, så att man slipper den där deklarationshuvudvärken. Lätt hänt annars, att huvudet somnar innan resten av kroppen har gjort det.
Anledningen till att det går bättre i år är nog att jag inte har behövt fara lan och rike runt efter olika saker. Det kan vara nitar som tar slut, och måste införskaffas, eller ett hålslag som kommit på villovägar, eller ett papper som saknas, och som finns hemma, medan man själv sitter i marmorverkstaden med deklarationen. Allt möjligt ”tjafs” runt ikring. Men det mesta av detta har jag sluppit i år, i alla fall hittills.

 

William skulle till skogen i campingen, här intill Hantverksbyn, Kolmården igår, med sin klass. De skulle ha någon form av friluftsdag. Jag ringde till skolan och sa att han går direkt dit, från marmorverkstaden. Det fanns ju ingen anledning för honom att först cykla till skolan, gå hit ner, för att sedan gå tillbaka till skolan, för att hämta sin cykel. Och det fungerade bra. Vi såg när de kom, och William gick dit, och anslöt med de övriga eleverna.
Jag vet inte riktigt vad de gjorde under dagen, men de grillade visst korv, och lagade mat vid grillen, på något vis. De hade även med sig egen fika, som väl antas intogs lite senare, efter maten. Efter skoldagens slut så kom han ner till mig i verkstaden. Det hade varit en bra dag, tyckte han.

 

Väl hemma, med bägge Småfotingarna med mig så upptäckte vi att det hade hänt en hel del med vår amaryllis. Det räcker nog inte längre med att dokumentera den en gång i veckan. Man får nog rapportera om en, i princip varje dag nu några dagar framöver. Några flera blommor hade slagit ut under dagen. Men det märkliga är att det är fem knoppar på den ena stjälken. Nog är det väl så att det brukar vara fyra blommor på varje stjälk? Inte fem. Men denna är kanske lite speciell. Den passar på att blomma så mycket den kan. Det kan vara sista gången som den blommar, i sitt oberäkneliga liv.
 

Kommentera

 
