RSS

Professionellt skött amaryllis!

27 Apr

Igår vart det ju måndag. På måndagar spelar jag ju för det mesta bridge. Men måndagar har också blivit en dag då jag dokumenterar min välskötta amaryllis som jag så professionellt har fått att knoppa och som håller på att blomma om. Det hela började ju med en liten knopp. Knoppen fick en hals, halsen växte, och växte – och växte. (Stjälk kanske en del skulle kalla den)
Den senaste tiden s har knopparna sett ut som om de var på väg att slå ut Igår slog en av dem ut. Det slog ut i en vit blomma.

Vi visste att den skulle ha slagit ut när vi kom hem, efter att ha sett den på morgonen. Och efter att Michelle skjutsats till skolan, William cyklat till sin skola och jag inlett mitt arbete med min deklaration så slog den gröna knoppen ut till en vit, stor blomma.
Framåt eftermiddagen så fick jag fara in till Norrköping. Michelle har ju börjat dansa jazzdans i gymnastikhallen invid sin skola. Det är Folkuniversitetet som håller i fiolen. (varken Alexander Ryback eller Näcken lär vara inblandade) Den 13 maj är det uppvisning i Hörsalen, det gamla konserthuset i Norrköping. Vi for alltså till Norrköping för att ordna med biljetter till detta evenemang.

På vägen hem från Norrköping så skulle Urfotingen ha lite från Apoteket. William var också med, och längs vår väg plockade vi till sist upp, även Michelle. Vi stannade också till vid ett annat ställe, i ren utbildnings- och nöjessyfte. Men det är en liten historia för sig, och inte nödvändigtvis just i detta forum. Den nyfikne, och observante lär få vet, när den tiden kommer.

Vi visste inte riktigt vad det var för färg på den amaryllis som var på väg att blomma. Vi har nämligen tre stycken amaryllis, och vilken som har vilken färg, det minns man ju inte från den ena dagen till den andra. Då skulle huvudet bli fullt av onödig information, om man försökte memorera de olika krukväxternas färger. Huvudet lär fyllas av information ändå. Relevant information så som kungars dödsdatum, 1700-talskonstnärers hundars namn eller annat, betydligt viktigare. Hur som helst, så visade det sig att den är vit.

Det lär ju för övrig bli en amaryllis till att hålla reda på. Det lilla skottet som växer intill den nu blommande växten skall väl så småningom lämna sitt bo, separeras från sin moder och bege sig ut i välden för att hitta en egen kruka. Fast, den lär väl, om logiken får råda också bli vit. (om den nu blommar, vill säga)
 
 

16 svar till “Professionellt skött amaryllis!

  1. Linda Svärd

    27 april 2010 at 13:03

    Urtjusigt! 😉
    Otroligt att den inte tippar över, när den är så lång, menar jag…

     
  2. Anne-Sofie

    27 april 2010 at 18:22

    Det var jädrar i mig den finaste Amaryllis jag sett på länge! Vilken fin bild det är, den på enbart knopparna.

     
  3. Jess

    27 april 2010 at 19:58

    Fin amaryllis!
    Tack för titten hos mig. Haha, jag förstår att du undrar med originalfärg, jag har haft håret nästan blont ett tag och har färgat tillbaka till ursprungsfärgen!

     
  4. Tigris

    27 april 2010 at 19:59

    Ja, som du sa till K: du börjar ju få gröna fingrar ju! Kanske därför ni vann … på kort? 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      28 april 2010 at 13:13

      K?
      Sa jag det till K?
      Vem är K?
      Gröna fingrar eller ej, det är huvudet som gäller, i bridge.

       
      • Tigris

        29 april 2010 at 08:55

        Åhhh! Det … tänkte jag inte på!!!
        😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          30 april 2010 at 07:58

          Skulle det vara P.K. som du menade?
          Aha, då förstår jag.

           
          • Tigris

            30 april 2010 at 09:51

            Men … jag menar ditt inlägg hos Kojiki … inte bara fjäderlös utan även hjä… nä, inte vara elak på Valborg!
            Hoppas ni får det trevligt denna afton (nu niar inte jag dig utan menar dig med familj!)
            🙂

             
            • Fjäderlös Tvåfoting

              30 april 2010 at 14:36

              Måste ha varit mera än tio minuter sedan..
              😀

              Tack det samma….i alla avseenden!

               
              • Tigris

                01 maj 2010 at 00:02

                Vi har haft det … mycket bra!
                🙂

                 
                • Fjäderlös Tvåfoting

                  02 maj 2010 at 09:45

                  Se där, 00:02. Då hade et blivit Valborg, på riktigt.
                  (visst är jag tjtig om när det är Valborg?)

                   
  5. P.K

    28 april 2010 at 10:42

    *Bugar inför Mästaren*

    å är avundsjuk (fast det har jag kanske nämnt tidigare ?)..

    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      28 april 2010 at 13:14

      Jo, det har u, och lär väl göra flera gånger kanske.
      Vill du ha råd i blomografi?
      😀

       

Kommentera

 
