RSS

Nej, nu blommar det!

22 Apr

För något år sedan, som jag alltså tror var min födelsedag så fick jag en Sankt Paula av Urfotingen. Heter den så, Sankt Paula?
den ville sig inte i ökenlandskapsaktig fuktighet. Den blev lite ledsen, och slutade fungera som blomstrande, levande växt. ”Ansiktet blev blött” som det kanske skulle ha uttryckt i någon TV-serie, om det hade handlat om ledsna människor. Men det gjorde det ju inte. Blött är helt fel i sammanhanget. Det var kruttorrt, både i jorden och i själva växterna.
I Måndags när vi spelade klubbmatch mot Stigtomta i bridge så kom jag och min partner först av paren från Kolmården. Ett par från Stigtomta var bättre, rent individuellt. Detta resulterade i att vi fick varsin krukväxt. En Sankt Paula, passande nog. Jag fick dessutom min partners krukväxt också, eftersom att jag skulle fylla år, dagen därpå. Och som om detta inte var nog, så fick jag ytterligare en Sankt Paula av Urfotingen, på själva födelsedagen. Så, istället för en torr, plågsamt vissen Sankt Paula, så har jag numera tre, blommande Sankt Paulor. (det lär konstigt, med plural) Och inte nog med det, jag har en amaryllis också, som ska till att blomma om, och som dessutom håller på att amma en liten bebis.
Så det kan bli!

 
 
6 kommentarer

Publicerat av på 22 april 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

6 svar till “Nej, nu blommar det!

  1. P.K

    22 april 2010 at 13:20

    Saintpaulia heter blomeländet.
    Hör till de där som alla andra får att blomma om, men inte jag. Så för mig är det en slit-och-slängblomma.

    Fina exemplar du fick..till födelsedagen (som jag kom ihåg dessutom !)

    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      22 april 2010 at 15:29

      Kan de också blomma om, som amaryllisen?
      Jaha, där ser man.
      Tack fr grattis-SMS.et.

      (undrar hur man vattnar dem, bara lite eller ofta, en gång i månaen så där?)

       
      • P.K

        22 april 2010 at 16:36

        Vattna lagom (?) ofta och lagom (?) mycket.

        -Men man ska akta att få vatten på bladen, ger fula fläckar.-

        🙂

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          22 april 2010 at 17:36

          Ofta? (en gång i månaden alltså)
          Lagom? (en hink)

          Vatten på bladen? (aj då)

           
  2. Jessi

    22 april 2010 at 13:52

    Hej! Tack för titten och kul att du lämnade en kommentar. 🙂 Folk är lite dåliga på det ibland… Snö utanför fönstret låter ju lagom kul, utanför mitt skiner solen från en nästan klarblå himmel. 😀
    Ha en skön dag!

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      22 april 2010 at 15:34

      Klarblå himmel? Är du in Afrika?
      Trodde att allt var snöigt och vitt denna dag, överallt.

      Kommenterar gr jag, när jag känner att jag vill gra det. Och det ville jag idag. Alltid trevligt med kommentarer, det håller jag med om,
      🙂

       

Kommentera

 
