RSS

Brudparet som körde ihjäl sig!

22 Apr

Igår när jag åkte till Uttersbergsskolan för att gå på utvecklingssamtal med Michelle och hennes lärarinna så åkte jag vägen över gården Mörtnäs, via den lilla inofficiella orten Hyttan. När jag hade passerat Brudbacken och kom ner mot det lite mera odlade området på höger sida så stod det en trana där. En bit bort från tranan gick det en svart katt. Katten verkade inte intressera sig för tranan, men tranan såg ut som om den smög på katten, ungefär som en katt som smyger på en fågel. Naturligtvis var det inte så. Och naturligtvis, som så ofta så ser man först tranan, med halsen, och näbben pekandes rakt upp. Så ser det ofta ut. Men så fort som man tar fram en kamera så ser den ut som en struts, som letar mat i sanden. Märkligt fenomen. Slumpens nyckfulla, ickelogiska, statistiskt felaktiga utslag.

Brudbacken lär ha fått sitt namn efter att ett brudpar kört ihjäl sig, på färd till eller ifrån sitt bröllop, med häst och vagn. Det finns även lite olika uppgifter om, ifall att det var båda som dog, eller bara bruden. Andra oklarheter är också färdriktningen. Innan Krokeks kyrka byggdes så låg ju kyrkan åt andra hållet. Det är nog också därför som det är lite olika uppgifter om ifall de var på väg till kyrkan, eller därifrån. Om man tittar på platsen, det lilla krönet så kan man även tänka sig att den kurva som utgör Brudbacken kanske inte ens existerade på den tiden. Det kan rent av vara så att vägen gick över den lilla kull som finns strax ovanför Brudbacken. Detta skulle ge en betydligt brantare backe, att köra ihjäl sig i. Men detta är min egen lilla teori, långt från några vetenskapliga fakta. Jag tror inte att det är någon som vare sig forskat, eller tänkt i de banorna.
 
4 kommentarer

Publicerat av på 22 april 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

4 svar till “Brudparet som körde ihjäl sig!

  1. Anna Drott

    22 april 2010 at 08:25

    Hej!

    Våra sändningar går ut 06.30 och då har nyheterna kollats både en och flera gånger. Men visst händer det att det blir fel, som överallt annars. Kan inte komma på något särskilt just nu. Har du upptäckt faktafel i morgonens nyhetssändningar i 24Corren?

    Mvh

    Anna Drott 🙂

     
  2. Anna Drott

    22 april 2010 at 08:47

    Ah! Då förstår jag!

    Ja, det är klart större risk för fel när dygnet är inne på småtimmar. 🙂

    Vad kul att du halkade in hos mig. Jag kommer gärna tillbaka till dig också. Å ja, du har helt rätt i att kanalen hos er heter 24NT. Det är samma företag, men två olika kanaler.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      22 april 2010 at 10:38

      Ibland ser jag 24NT, med det är samma saker som rullar, med 20 minutersintervaller, tror jag. Så efter några timmar så tröttnar man.
      😉

      Lade föresten till din blog här intill, i RSS-flödes-listan, eller vad det nu må kallas.

       

Kommentera

 
