RSS

Jag satt på den!

21 Apr

Påsklovet avslutades för Michelles del med en tur i Kolmårdens Djurpark, som jag anser ligger i Gruvstugan, eller möjligen, lite inofficiellt i Kopparbo. Efter djurparksbesöket så hämtade vi William som fick skjuts ända till Strömsfors, som i sin tur ligger ett par väl tilltagna stenkast från Krokek som annars gör den statistiska knutpunkten för det som i vardagstal kallas för Kolmården.

Senare, framåt kvällningen, men väl tilltaget innan mörkret föll över Marmorbruket, som ju är det lilla inofficiella, icke statistiskt existerande samhälle som vi bor i utkanten av så sammanstrålade jag med en kompis som likt oss, också håller på med s.k. geocaching, eller skattjakt med GPS, som man nog skulle framställa det för en icke invigd person, eller annan person med svårigheter för det engelska språket. Ja, inte för att jag vet om det skulle fungera att endast säga geocaching, även för den som är duktig i engelska, men i alla fall.
Jag och min kompis placerade i alla fall ut en skatt i närheten av vår bostad. Det var en gömma som han ände till, eftersom att han är uppväxt på samma väg, och sådeles har rumlat runt i skogspartiet bakom vårt hus. Och det var en bra gömma. Den var väl kamouflerad.
Redan samma kväll som skatten blev godkänd av de som bestämmer om det hela, på Internet så såg jag ljuset från en ficklampa i mörkret. Det visade sig vara ytterligare en granne, som också är GPS-aktivist. Men, eftersom den var tämligen svår att hitta i dagsljus, så gick det visst inget vidare i mörkret heller.
Det gick två dagar, men ännu hade ingen registrerat att den hade hittat vår skatt. Det brukar inte ta så lång tid för den första skattletaren att hitta rätt. Det är för en del, ett race om att bli först. Detta race intresserar mig kanske inte så mycket, som att göra det svårt för den som vill vara först. Och det hade vi lyckats med denna gång i alla fall.
Efter två dygn så fick vi se en välbekant gestalt på den förmodade plats där skatten kunde tänkas att finnas. Vi hade varit ute och letat skatt tillsammans med henne tidigare. Hon brukar även komma in i verkstaden ibland för att kanske fråga om råd, de gånger som hon går bet upprepade gånger på något ställe där vi gömt en skatt.
Michelle och jag gick dit för att se hur det gick för henne, och om det gick att hitta skatten i fråga. Det gick väl kanske inte så där jättebra då, initialt i letandet. Och efter en stund så dök det upp tre andra personer. Dessa tre var också ute efter att bli först att hitta denna nya gömma.
En bit från gömman så finns det en koja. Vid kojan är det en fin utsikt ut över Bråviken. Man ser en bra bit in bakom Svinsta Skär. Michelle och jag gick dit en stund medan de andra letade för fullt. Jag ville visa Michelle den koja som finns där. Det kunde bli ett trevligt ställe för Småfotingar av alla slag att leka på i vår och i sommar. Michelle tyckte att kojan var häftig och skulle senare introducera, både William samt ett antal kompisar om dess existens.
När vi kom tillbaka så plockade jag fram min mobil. I den finns det inte bara GPS, utan också en applikation för just geocaching. Jag lät Michelle ha den och leta med. Hon hade ju inte varit med om att gömma skatten som numera fem personer, i tre generationers ålder letade efter. Ett tag så hade jag själv min mobil, med GPS:en i gång. Jag satte mig på berget och såg att jag hade noll meter till skatten. ”Det är inte underligt att ni inte hittar skatten, jag sitter ju på den” sa jag och fann det tämligen muntert.

Jag märkte efter en stund att de fem samlades runt samma punkt. Där skulle de nu leta lite extra. Min kompis som var med och satte ut skatten kom förbi och undrade hu det gick. Han åkte sedan hemåt medan de andra letade vidare. Till sist så hittade Michelle skatten, och alla tycktes vara överrens om att det var korrekt med minst en fyra i svårighetsgrad, på den femgradiga skalan som man prickar i, när man registrerar en skatt på Internet. Michelle ville skriva dit mitt alias i loggen, men då sa jag, att det ju inte går, eftersom att det är jag som placerat ut den. Så Michelle fick registrera ett eget namn på www.geocaching.com. Det skulle bli namnet ”Småfotingarna”. Detta var deras första skatt, i eget namn. Tills den dagen så har vi alla letat skatt, i ett och samma namn, Fjäderlös Tvåfoting.

 
 

14 svar till “Jag satt på den!

  1. Alexandra

    21 april 2010 at 19:10

    Vilken härlig härlig dag med vacker natur. Underbart!

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      22 april 2010 at 07:33

      Ja, det finns lite fin natur i Kolmården, med omnejd.
      🙂

       
    • Fjäderlös Tvåfoting

      22 april 2010 at 10:39

      Jag lade till dig som länk, här intill. Helt utan att fråga.
      😀

       
      • Tigris

        22 april 2010 at 13:00

        Ja … och mig håller du på att knuffa bort … ser jag. Är det för du tror jag diskvalificerar dig? 😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          22 april 2010 at 15:27

          Knuffa bort?
          Nej, du blir allt kvar där nere. Ville u vara högre upp? Var det så du menade?
          Överst?

           
          • Tigris

            22 april 2010 at 21:52

            Nä … ju, när du frågar så … känner som om jag håller på att halka av … där nere … men jag har höjdskräck så överst vill jag inte heller … OK, bara jag blir kvar 🙂 !

             
            • Fjäderlös Tvåfoting

              23 april 2010 at 07:24

              Så där, nu är du före alla andra. Det är bara mina egna bloggar som är före. (eller ville du vara före dem också?)
              Så, nu har du din länk finare än min länk, på din sida. (:?)

              Det är faktiskt så, för att vara lite lagom rättvis, att det är det enda som är bättre med blogspot, att man kan ha sina RSS-feed så att de ”flyttas upp” automatiskt, efter att de har uppdaterats. Jag får göra det manuellt, och gör det då endast med mina egna blogga, när de uppdateras.(nästan jämt)

              Hälsa Agneta och grattulera till vinsten. Nästa gång får du taen svårare fråga i din tävling så att inte alla svarar rätt. (:?)
              äh, ja just det.

              Det var det.
              Ska vi gå vidare med dagen nu och bygga upp lite nya konflikter, pressade lägen och ett och annat lagom irriterande missöde?
              (måste nog blogga om det där)

               
              • Tigris

                23 april 2010 at 08:21

                Vad du är snäll 😉 !

                Ja, blogspot har mycket jag inet satt in mig i … än … vill göra lite annat med … 🙂

                Gillade sista stycket här ovan. Jag kanske får till något jag med … av allt som i bloggar sker … och inte sker! 😉 🙂

                 
                • Tigris

                  23 april 2010 at 08:27

                  Opps … jag hade tydligen inte scrollat tillräckligt … jag trodde… hum … att du och din blogg låg sist … så, jag höll inte på att knuffas bort … aj,aj … har jag gjort bort mig?
                  Vad skall du och alla andra tro nu … nå, ni är nog vana vid min virrighet då och då… 😉

                   
                  • Fjäderlös Tvåfoting

                    23 april 2010 at 08:41

                    Jag försöker att få till helheten, och budskapet i de två senaste kommentarerna. Det går väl ”så där”.
                    Hur som helst så låg du inte sista. Inte alls. Nu ligger du först, överst av alla bloggar, som inte är mina egna.

                    Tolkar jag det hela rätt om jag tror att du skulle vilja ha länkar även på din blog? Tolkar jag det rätt, om jag tror att du inte riktgt vet hur man får till det?
                    Tolkar jag det hela rätt, om du vill ha hjälp med det?

                    🙂

                     
                    • Tigris

                      23 april 2010 at 10:01

                      Nja … jag har ”osynliga” länkar i min blogg … (jag ser hur du rynkar pannan och konstaterar att dina misstankar om mig besannas! .-) )

                      Kort och koncist (som sambon säger till mig då jag pratar för …. mycket … (o ja!) … jag känner mig hedrad som fick stå först då jag trodde mig … tar om det: Tack för att jag är först på din lista!!!
                      🙂 😉

                       
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    23 april 2010 at 12:16

    Fusk med länkarna?
    Hm, tror inte att man får vara med i Länkarna, om man fuskar för mycket.
    😉

     
    • Tigris

      23 april 2010 at 13:47

      Ha,ha! Jag vet att jag kan skriva om allt till dig för du skvallrar inte och … det gör du väl inte, eller …?
      😉

       
      • Fjäderlös Tvåfoting

        23 april 2010 at 13:55

        Nja, om du inte vill det så gör jag ju det inte förstås. Men, om du skriver det i en kommentar, tror du inte att det kan ”komma ut” på annat sätt då?

         

Kommentera

 
