RSS

En liten bit, blir större med åren!

09 Apr

Torsdagen den första april var det inte bara skärtorsdag, och en allmän lögnardag. Det var även en stor mathandlardag, samt den sista skoldagen inför påsklovet. Ja, allt det där känner du säkert till. Vad du kanske inte känner till, om du nu inte var en av dem som handlade påskmat i COOP Konsum, Krokek var att Röda Korset, Kolmården hade, inte mindre än två olika lotterier utanför affären i fråga. Det var ett med lite av varje so priser, och ett lotteri där man kunde vinna hembakat bröd. Och eftersom jag behövde lite bröd så tog jag några lotter.
Jag skulle inte handla just då. Jag var där för att hämta Urfotingen som var där för att handla. Michelle fick sluta sin dag på skolan i samma veva, liksom William, som också anslöt lite senare, när vi hade lastat ur Urfotingen, och dess varor.

Jag vann ett paket, med något ätbart bakverk inuti. Jag utgick ifrån att det var någon form av kaka, så det fick bli eftermiddagens fikabröd, med tvenne sötsugna Småfotingar på en solstänkt veranda.
Detta var faktiskt årets första, egentliga fika i solen, på verandan i Hantverksbyn, Kolmården. Vintern har inte inbjudit till utomhusfika tidigare.
William ville gärna gå händelserna i förväg, men kakan skulle först delas in i lagom stora bitar, gärna i oregelbundna storlekar som frambringar konflikter över vem som fick den största biten. Detta löser man genom att ta den minsta biten, och fråga vem som vill ha först. Det märkliga är att Småfotingarna inte har insett mönstret i det hela. Men det kanske kommer, som flickan sa.
Nu var väl storleksskillnaderna tämligen försumbara i sitt utformande. Men, för en Småfoting är en storleksskillnad på en sockerkaksbit större, än för en fullvuxen Fjäderlös Tvåfoting. Jo, det var nämligen en sockerkaka i paketet. Med citronsmak, om man ska tyda Småfotingarnas sura miner. (??)
 
4 kommentarer

Publicerat av på 09 april 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

4 svar till “En liten bit, blir större med åren!

  1. Tigris

    09 april 2010 at 12:03

    Åh, jag trodde du försvunnit i cyberhimlen! 😉
    Ja, den kakan såg god ut och det ser jätte mysigt t … men jag … skulle framhärdat att alla bitarna skulle vara lika stora eller ta den största!
    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      09 april 2010 at 12:05

      Försvunnit?
      Jag har ju skrivit massor här….och där också, efter lite närmare eftertanke.

       
  2. Tigris

    09 april 2010 at 12:09

    Jag har blivit blind … nej .. jag ser bara vissa saker och bara ibland … nej … jag har blivit blind!
    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      09 april 2010 at 12:14

      Du skulle ha Facebook. Där ser man när en Fjäderlös Tvåfoting har något nytt att komma med. Ett uppsamlande medium för ofrånomliga bloggar.

       

Kommentera

 
