RSS

Så stod den då åter där i backen – Blåsippan!

30 Mar

Våren finns där, även om det är snö. Den ligger under snötäcket, väntande på att få komma fram.
Meterologiskt så är det vår när det är en genomsnittstemperatur över noll grader, fem dygn i rad. Men hos vanliga dödliga så handla det väl om vårtecken. Lite ovetenskapligt, men lite roligare kanske.
Igår kom staren till Hantverksbyn. Den var lite sen. Den ska komma 25 mars, men å andra sidan så tycks de börja övervintra. Vissa år så har de inte synts till alls på sina håll. När rödhaken ska komma, det vet jag faktiskt inte. Men jag såg en idag i alla fall. Men riktigt förvånad blev jag över att se en sädesärla som, enligt de gamla traditionerna inte ska komma förrän 9 april.
Två nässelfjärilar flög förbi också, vid två olik tillfällen. Men nässelfjäril såg jag ju för en tid sedan, så det var inte något nytt.
När vi kom hem så tittade jag lite i slänten ovanför vårt hus. Det fanns inga blåsippor dör solen kommer åt som bäst. Däremot så fanns det där snön inte kommit åt så bra, under en stor gran. Blåsippan. Vårtecknens vårtecken!

 
 

Kommentera

 
