RSS

It is alive!

30 Mar

Jag är inget vidare på att sköta krukväxter. De vill gärna vissna ner, och dö. Men, jag brukar ibland få till det med sådana växter som inga andra klarar av att få att, ja, vad de nu gör?
En s.k. novemberkaktus brukar blomma både nu och då. Den blommar nu igen. Den, eller de, för det är två kaktusar har väl blommat till och från trefyra gånger sedan i slutet av oktober, då de ansåg sig vara så pass vid liv, att de passade på att fortplanta sig. För det är väl det som är vitsen med att blomma, över huvud taget?
En annan växt, som jag trodde var död, fick fnatt och växte till sig med några spretor, som förmodligen är blommor, tack vare att de fick en skvätt vatten. Det växte ut 20-25 cm långa stänger på dem, på bara några dagar.
Hur som helst, så har jag två amaryllis också. Michelle upptäckte, förra måndagen, innan bridgen att en av dem hade två knoppar. Dessa två knoppar skall jag försöka dokumentera, och se hur det blir med dess öde.
Jag kan inte påminna mig att jag har vattnat dem på ett bra tag. Detta är tydligen rätt förfarande för just amaryllis. Knopparna upptäcktes alltså den 22 mars 2010. Jag återkommer med rapport, veckovis, om jag nu inte glömmer bort dem. Det brukar jag ju göra med krukväxter.

Nu visade det sig att även en annan växt har fått liv. Den kanske jag kan återkomma till, om det nu visar sig att det inte är dödsryckningar.
 
 

16 svar till “It is alive!

  1. Tigris

    31 mars 2010 at 09:26

    Ja, din november kaktus byter namn till påsk-kaktus så, ja, den blommar hos mig med :-)!
    Roligt att den kommer, din amaryllis … mina blommor har jag inte så stor koll på … det varierar med olika törstgrader så sambon som annars tagit hand omd e … undrar vad jag gör med stackarna!
    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 april 2010 at 10:29

      Du, påsken varierar ju med en ver en månads tid. Hur ska kaktususlingen veta när det är påsk?

       
  2. Agath

    31 mars 2010 at 14:15

    Hej Fjäderlöös Tvåfoting!
    Det där ser ut som det är en Amartyllis…Den ska väl inte till och blomma nu?
    Eller det finns flera sorter?
    Jag önskar dej och dina barn en trevlig Påsk

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 april 2010 at 10:28

      Jo, en amaryllis är det allt. Ska rapportera lite om hur det går med den, när jag får lust, tid, ork och bilder.
      😀

       
  3. Tigris

    01 april 2010 at 10:19

    Är du och gömmer dig för alla kärringar, eller? 😉

    Önskar dig en GLAD PÅSK!
    🙂 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      08 april 2010 at 09:36

      Ja, eller är det tvärt om, mycket att stå i?
      😉

       
      • Tigris

        09 april 2010 at 12:06

        Kom det så många till dig i stället för till Blåkulla?
        😉 😉

        Usch, nu får jag tvätta munnen med tvål… 🙂

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          09 april 2010 at 12:08

          Jag bor bara några hundra meter från Blåkulla.

           
          • Tigris

            09 april 2010 at 12:11

            Aha … varför förstod jag inte det från början? Nu kommer du att få en massa förfrågningar från mansgrisar om var du bor …m.m!
            😉 😉

             
  4. Agath

    01 april 2010 at 12:50

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Bara jag som tittar in och
    vill önska dig en riktigt
    Glad Påsk.
    Ha det bäst

     
  5. Maskroskvinnan

    01 april 2010 at 15:04

    Hej Fjäderlös!

    Jag har haft novemberkaktusar som blommat tre gånger per år. I västerläge. Och så har jag vattnat dem väldigt, väldigt lite. Och ibland slutat helt. Det är när de torkar ut som blommorna börjar sätta fart. Det är en vacker blomma, novemberkaktusen, tycker jag. Lättskött också.

    Det här om Amaryllisen, det har jag aldrig varit med om själv. Att den sätter knoppar nu. Så spännande!

    Jag kikar in här för att också passa på att önska dig en GLAD PÅSK! Jag önskar dig sol, värme, glädje och vila i helgen!

    Kram
    Anna-Karin

     

Kommentera

 
