RSS

Det blev bara en fralla!

07 Mar

Vi bakade igår. Det blev en liten, ska vi kalla den för ”Frallan från Barsebäck”.
Vi gjorde även baguetter, men de blev lite mer normala i sin storlek.
Klockan 15:00 så var Michelle bjuden på kalas. Under tiden som hon var där så gjorde William och jag två degar. Den ena degen blev till baguetter. 12 baguetter innebär tämligen stora baguetter, men ett klar acceptabelt antal, för en deg.
Den andra degen mosade vi ner hel, i en runt form. Den jäste något fruktansvärt. Men det blev gott, och ganska fint.

 

Det har blivit lite av tradition nu, den här vintern, att baka på lördagseftermiddagen. Det har nog mest med själva årstiden att göra, och dess extrema uppenbarelse, på termometern, samt i form av vit massa. Fruset vatten!
Men igår när solen låg på, så såg jag på den termometer, som någon, av någon anledning, för länge sedan placerat på den södra sidan av huset att det var 18 grader varmt. Detta var alltså när vi kom hem, från att ha varit nere vid mamorverkstaden.
Det var föresten trafikkaos där under lördagen. Ganska roande att titta på faktiskt. Det var solande fiskare, samt solande, vanliga människor blandat med en Bu-hundsförening som skulle ha årsmöte i Restaurang Sjöstugan. Parkeringsplatserna som var plogade räckte helt enkelt inte till. Det gick inte att mötas heller, för alla bilar som stod, överallt.
 
 

14 svar till “Det blev bara en fralla!

  1. hollywood

    09 mars 2010 at 07:09

    skall de bakas bröd,skall de bakas surdegsbröd.de är mums

     
  2. Tigris

    09 mars 2010 at 15:52

    Stora mortlar, stora bröd … stor mun? 🙂

    Jag har inte bakat med min jäst än! Och, du får vänta på svaret till min bloggfråga till kvällen!
    😉

     
    • Tigris

      11 mars 2010 at 21:26

      Hur är det med ” vinnaren? Mycket att stå i?
      🙂

       
      • Fjäderlös Tvåfoting

        12 mars 2010 at 14:17

        Det är lite rörigt just nu, som man säger, när det fises i badkaret.

         
        • Tigris

          12 mars 2010 at 15:50

          Ja, jag såg det nu … att du har måst stå i! Slutet på din mening syns inte hos mig, det blev bara krumelurer… 😉

           
    • Fjäderlös Tvåfoting

      12 mars 2010 at 14:14

      Vad vann jag? En öl?

       
  3. Maskroskvinnan

    11 mars 2010 at 09:29

    Hej Fjäderlös!

    Men oj, så hungrig jag blev när jag fick läsa om och se bilden på brödet!

    Hoppas att allt är bra med dig. Jag har inte varit så aktiv i bloggvärlden nu. Jag har extra mycket jobb och får släppa vissa saker.

    Idag har jag av olika skäl, bland annat jobbet, bestämt mig för att under en tid, helt fokusera mitt bloggande till mina bloggar på Blogspot. Främst då ”Maskroskvinnans Tankefrön”. Så får jag se sedan om jag också kommer att bli en ”flyttfågel”. Visst kan man vara ”flyttfågel” på våren också? 🙂

    Kanske att jag till och med hinner att ta tag i det här med mobilbilder då också? Jag har inte glömt det, jag har bara så många trådar att dra i just nu. Lite överallt.

    Ha en bra dag, Fjäderlös!

    Kram
    Anna-Karin

     
  4. carola

    11 mars 2010 at 16:09

    Oj då , det där var en rejäl brödkaka. Och William ser ju helnöjd ut. Ja vi har också bakat mycket nu men nu har jag tröttnat.
    Hoppas ni har det bra där i Norrköping.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      12 mars 2010 at 14:18

      Inte kan man väl tröttna på gott bröd. Gå över till sockerkakor då.
      🙂

       

Kommentera

 
