RSS

Äntligen, lite varm, lagad mat!

26 Feb

Om du har varit utan mat i två dagar så vet du hur gott det kan vara, när du väl får mat. Nu kanske det inte har varit så för dig, och så var det ju naturligtvis inte för mig heller. Men, Småfotingarna åkte till Exfotingen i Skellefteå förra fredagen, och ikväll var faktiskt första gången som jag lagade mat, sedan dess. Jag har bara ätit mackor, av det bröd som jag bakade i lördags. Jag har visserligen ätit av mina matlådor i verkstaden, så helt utan lagad mat har jag inte varit. Jag har även, vid något tillfälle råkat ramla in i drive-in på McDonalds faktiskt. Men ikväll var första gången som jag lagade något på spisen, bortsätt från lite stekta ägg.
Det var stark mat, samt varm. En öl till det, och det var en total upplevelse.
Maten var inget märkvärdigt. Det var lite strimlad korv, brutna nudlar med champinjoner och majs. Massor med kryddor, lite buljong, och sedan upp i en tallrik. Jag åt med pinnar.

Småfotingarna kommer hem på söndag. Då får man återgå till den normala dieten, med allt vad anti-GI innebär. Jag har, trots att det blivit mycket den senaste tiden saknat att äta pannkaka. Men, det kanske inte är själva pannkakan som jag har saknat. Annars så är det bra att det har varit OS, och att man har haft det, samt dess dygnsomkullvältande egenskap, som gjort att man har haft huvudet fullt, eller tomt, om man så vill se det.

 

Jag fick lite blodad tand av att laga mat nu. Jag har lite ugnspannkaka i tankarna, med saffran i. Lite bröd också. Kanske att man ägnar dagen åt detta, men samtidigt så kanske det kan bli en trevlig dag nere vis Hantverksbyn, som det var i onsdags. Då var det sol, och relativt varmt. Det kan bli något liknande i morgon.
Men om jag använder förmiddagen till att vara i Hantverksbyn, så kan ju eftermiddagen vara till för att baka, lag mat, samt rent av ge katterna mat. De vill verkligen ha mat. De är inte lika bortskämda med det nu, när inte Småfotingarna är hemma. Lät det tokigt? Ja, kanske det. De får mat av mig med, men kanske inte så fort de jamar, stryker sig längs benen eller på annat vis gör sig påminda om sin svultna tillvaro.

(Jag vet att det finns en och annan som läser detta på Facebook. Detta är text, och bild från en blog. Denna blog har adressen  )

 
 

Kommentera

 
