RSS

Att gnaga bark, till mortlar!

25 Feb

Jag spelade bridge igår kväll. Men det är inte så mycket mera att orda om det, mer än att det var en lagmatch och att vi fick oavgjort.
Jag skulle kunna spela bridge även ikväll. Det skulle man väl, teoretiskt kunna göra varje kväll, men just denna veckan är det ju bara jag och katterna hemma. Småfotingarna är ju i Skellefteå.
Men, jag tänkte fixa lite med saker och ting denna veckan, utan att det är någon annan än jag, som ställer till det. Och, om jag fixar till saker, så vore det väl själva fan, om det inte fick vara så, i alla fall tills i nästa vecka, då Småfotingarna är hemma igen.

Jag åkte en sväng upp till samhället Marmorbruket igår. Jag bor ju där, men liksom mera i utkanten av det området. Jag tänkte kolla lite hur det såg ut, om det fanns någon marmor som man kunde knipa där snart, när solen börjar göra sitt, och det kanske kunde sticka upp en och annan bit, som blivit varm i solen, samt då fått sin snö smält.
Men det såg rätt jobbigt ut på den fronten. Och jobbigt verkar det vara för rådjuren också. Vid ett fågelbord stod tre rådjur och försökte äta – fågelmat. Det verkade lite knepigt för dem. Men skam den som ger sig.

Rådjuren verkade inte särskilt störda av att jag kom där med min bil. De kollade lite slött på mig, men fortsatte att äta. Det var först när jag vevade ner fönstret på bilen som de reagerade. Kanske att det hade med något jag gjorde, sa eller på annat sätt lät. Jag tror dock inte att de kände lukten av mig. Den borde ha dränkts, i så fall i bilens avgaser. Men, vad vet jag?

 

Rådjur lever annars, om det inte blir matade på att gnaga bark av grenar, denna årstid. Detta borde betyda att de nog inte har så svårt att få tag på mat, som man kanske kan tro. Men, det skadar ju inte ändå, att ge dem lite extra mat, i form av hö eller frukt. Men detta bör göras i skogen, och inte mitt inne i ett samhälle. Fast, i fallet Marmorbruket så får det väl räknas som likvärdigt med skogen, snarare än med en tätort. Jag menar, officiellt, enigt SCB så existerar ju inte Marmorbruket, i likhet med sin granne, Kolmården. Allt är uppslukat av Krokek, som likt Häxan i Narnia breder ut sina domäner. (inte första gången jag gör den liknelsen, tror jag)
Tänk, förresten om man kunde gnaga av lite bark, i väntan på att marmorn skulle komma fram, under snön, och sedan göra lite bark-mortlar, barkljusstakar o.s.v. Då skulle ju vintern vara betydligt uthärdligare.

 
10 kommentarer

Publicerat av på 25 februari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

10 svar till “Att gnaga bark, till mortlar!

  1. Tigris

    26 februari 2010 at 15:11

    Varför läste jag ”att laga bark åt morfar”? Hur kunde det bli så, månntro? 🙂

    Jag är inte så vän med de där söta djuren: de äter mina vårblommor, de äter barken från våra fruktträd hur vi än gör, de tar med sig fästingar som hamnar på mig sedan … vid den tid som brukar kallas för vår och sommar! Nä, ut med de i skogen … inte hos mig!
    🙂

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    27 februari 2010 at 11:37

    Hur pass närgången är du med rådjuren om du får fästingar av dem?
    😀

    Skicka in dem till grannen!

     
    • Tigris

      01 mars 2010 at 14:21

      He,he,he!
      Jag är av den ”kramiga typen”.
      Grannen har stängsel med allt möjligt likt ett fängelse och ute på tomten är det bara ”svart” arbetskraft som rör sig!
      😉

       
      • Fjäderlös Tvåfoting

        02 mars 2010 at 13:22

        Kan du inte krama tullpanerna då, så slipper du rådjuren på dem, samt fästingarna.

         
        • Tigris

          02 mars 2010 at 13:56

          Om jag hade fler och längre armar så!
          😉

           
          • Fjäderlös Tvåfoting

            03 mars 2010 at 09:55

            …som en fästing, som ju har sex eller åtta armar. (eller ben, om man vill se det så)

             
  3. Agath

    27 februari 2010 at 19:02

    Hej Fjäderlös Tvåfoting!
    Vad de är vackra,men jag vill nog se dem på avstånd om de har fästingar.

    Ja det skulle jag väl kunna*ler*Men jag vet ju inte var du bor haha.
    Jag var själv sugen idag så det blev dagens middag.När jag åkte i väg hade
    jag ingen aning vad jag skulle ha.Har du inget recept eller Michelle och William
    gillar det kanske inte…Plattorna köper jag ju färdigt så det är busenkelt att göra den.
    Visserligen lite knåpgöra men det är det värt…
    Jag önskar dej en trevlig Lördag.
    Ha det bäst.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      02 mars 2010 at 13:23

      Jag förstår inte varför alla antar att fästingar skulle föredra en människa, framför ett rådjur.
      🙂

       
      • Tigris

        02 mars 2010 at 13:59

        Jag antar inte … jag talar av beprövad erfarenhet …. i min trädgård … flera fästingar förra året… just det!
        😉
        Kanske beror det på vem man är? Man kanske är för attraktiv i fästingarnas ögon?
        😉 😉 😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          03 mars 2010 at 09:59

          Jag har två katter som gärna ligger tätt intill mig om nätterna. De drar in en massa fästingar. Speciellt den som är långhårig. Detta innebär inte att jag får en hel hög med fästingar på mig. Jag fick nog inte en enda förra sommaren.
          Däremot så finns det några andra, små svarta saker som bits så in i helvete. De är svåra att ta död på också. Man får nästa gasa ihjäl dem. (Det är den enda anledningen till att man dristar sig till att släppa väder om natten)

           

Kommentera

 
