RSS

Det snöade dugg!

21 Feb

Det snöade i princip hela dagen igår. Men, hade det varit varmare så att snön hade varit regn, så hade det väl blivit något mellanting mellan duggregn och hög luftfuktighet.

 

Katterna gillar inte hög luftfuktighet. Det gillar inte det blöta. Blötsnö, och runt nollan är inget de tycker om att vara ute i. De vill väl, i och för sig vara inne jämt, men ibland måste de trots allt ut. Misty var ute lite igår, men satt efter en kort stund utanför och jamade. Hon ville in igen. Hon satt så att hon syntes inifrån, vilket gjorde att hon fick snö på sig. En snöig katt, vill man ha in det?
Nåja, jag släppte in henne, bara för att få hela hallen full med snö, som hon rustade av sig. Varför kan hon inte göra det innan hon kommer in, utanför dörren? T.o.m. Småfotingarna stampar av sig snön ute, ibland i alla fall.

 

Eftersom att det var kallt, och hela lärdagen var en enda väntan på att all snö skulle komma, som utlovats så fick jag ömsom bädda ner mg framför TV:n, ömsom göra något annat. Och för att få lite extra värme så beslöt jag mig för att baka. Jag gjorde därför två degar som jag bakade ut på plåtar, samt i formar. Och medan det jäste så lagade jag till en Stinas Kyckling i ugnen. Denna fick lite extra kryddor, i enlighet med Kebab-kycklingens smak. Även lite vitt vin fick sätta lite extra smak på den.
Katterna fick mat innan jag åt. Detta hindrade inte dem från att sitta på golvet, och bedjande titta upp på mig. De var hela tiden med på, ifall att det ramlade ner någon kyckling, på golvet. Och det gjorde det faktiskt. Men, det var inte av misstag.
Brödet blev gott, som sig bör. Det blev lite olika storlekar på det, allt från baguetter till regelrätta painriche. Två stora limpor såg dagens ljus också.
 
26 kommentarer

Publicerat av på 21 februari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

26 svar till “Det snöade dugg!

  1. Tigris

    21 februari 2010 at 12:58

    Vilken duktig kvinna (husmor) du är!
    🙂 🙂 🙂

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 13:00

    Ja, jag bakar som en hel karl!!
    😉

     
    • Tigris

      21 februari 2010 at 13:05

      Själv har jag kommit så långt att jag köpte jäst igår… få se om jag hinner använda den innan den börjar gå av sig själv!
      🙂

       
  3. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 13:08

    torrjäst står sig längre. Det kanske är något för dig?
    😀

     
  4. Tigris

    21 februari 2010 at 13:10

    Men, där ser man: jag visste att du trots allt har en hjärna! Ska tänka på det nästa gång!
    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 februari 2010 at 13:13

      Tänka ”med”, blir det väl?

       
      • Tigris

        21 februari 2010 at 14:50

        Ok: nästa gång jag handlar skall jag använda hjärnan och köpa torrjäst! 😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          21 februari 2010 at 16:45

          JA, eller så barkar du direkt, när du har köpt jäst. Det gjorde jag.
          🙂

           
          • Tigris

            24 februari 2010 at 15:03

            Bark? Nä … jag tycker inte om SÅ grovt bröd!
            😉

             
            • Fjäderlös Tvåfoting

              24 februari 2010 at 15:12

              Det barkar åt att man bakar, medn man släpper en br…..ja, skit samma!
              😀 😀

               
              • Tigris

                24 februari 2010 at 15:17

                Bakpulver kan man alltid baka med… kakor bl.a, det skulle jag behöva nu: en saftig mjukpepparkaka eller en kanelbulle. Har ont i mitt ben… 😦

                 
  5. Katten Carina

    21 februari 2010 at 14:43

    Inte dåligt nu har du bröd för hela veckan eller äter ni mycket bröd så att brödet bara räcker några dagar?

    Så klart att katten vill in, det är kallt ute och kanske ett tak över dörren skulle hjälpa mot snön om det inte finns redan..

     
  6. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 16:38

    Normalt sett så går det ju åt en del bröd. Men nu är ju Småfotingarna borta en vecka. Fast, å andra sidan så ör et ju alltid så, att man äter mera mackor, och mindre lagad mat, när man är själv.
    Vi får se.
    🙂

     
  7. Maskroskvinnan

    22 februari 2010 at 14:39

    Hej Fjäderlös!

    För det första:
    Vilken vacker katt jag ser där på bilden!

    För det andra:
    Så fint det är med bakgrunden, att det ser ut som att bilderna ligger på rivet papper. Du är ju makalös till att hitta på, det måste jag säga. Hur länge har du bloggat, egentligen, Fjäderlös?

    För det tredje:
    Oj, vilken prestationsångest jag fick när jag läste om allt du hade bakat. I den här bloggen kan jag inte stanna kvar, här känner jag pressen på mig själv. Jag är fullkomligt värdelös nu för tiden när det gäller bakning. Köper jämt färdigt bröd i affären. Fast att det hembakta är SÅ mycket godare än det färdigköpta. Jag känner nästan doften av hembakt, nybakat bröd när jag läser ditt inlägg. Så, tack för den goda doften!

    Ha en bra dag!

    Kram
    Anna-Karin

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      24 februari 2010 at 12:29

      För det andra, så har jag denna ”ram” med ”suddiga kanter” i mitt maiprogram, som jag använder till att publicera mina inlägg. Jag gillar det.

      För det tredje, så är det inte så krngligt att baka. Det mesta av tiden är ju jäsning, eller när det är i ugnen.
      🙂

       
  8. Maskroskvinnan

    22 februari 2010 at 15:25

    Hej Fjäderlös!

    Först idag fick jag se att du skrivit en kommentar till mig i min blogg ”Maskroskvinnans eviga sommar” här på Blogspot. Så nu har jag ett långt svar till dig där:
    http://www.maskroskvinnan.blogspot

    Min primära blogg här på Blogspot är ”Maskroskvinnans Tankefrön”. Den har adressen http://wwwmaskroskvinnan.blotspot

    Om det är så att du vill länka, så är det ”Maskroskvinnans Tankefrön” som jag skriver i den mesta tiden. Åtminstone två-tre gånger i veckan skriver jag där, det varierar. Ibland kan där vara flera inlägg samma dag.

    Jag känner att jag skriver lite annorlunda där än på Passagen. Varför vet jag inte. Det har bara blivit så.

    Välkommen att kika in där, om du har lust!

    Kram
    Anna-Karin

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      24 februari 2010 at 12:29

      Jag får ändra, kolla och allt sådant, så ska det nog bli rätt, med länkar och allt.
      🙂

       
  9. Maskroskvinnan

    22 februari 2010 at 15:30

    Hej igen Fjäderlös! 🙂

    Åh, så klumpigt av mig, det blev fel i adresserna i inlägget ovan. Jag glömde mig, jag är trött idag. 🙂 Jag skyller på snön.

    Så här är de rätta adresserna:

    Maskroskvinnans Tankefrön (min primära blogg på Blogspot):
    http://wwwmaskroskvinnan.blogspot.com

    Maskroskvinnans eviga sommar: http://maskroskvinnan.blogspot.com

    Så där. Då hoppas jag att det blev rätt nu… 🙂

    Kram
    Anna-Karin

     
  10. Maskroskvinnan

    24 februari 2010 at 11:22

    Hej Fjäderlös!

    Kikade bara in här.

    Hoppas att allt är bra med dig.

    Kram
    Anna-Karin

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      24 februari 2010 at 12:30

      Lite rörigt just nu, men det ska nog läsa sig, som han sa som körde ner huvudet i bilbatteriet.
      🙂

       
  11. liberum-weto

    25 februari 2010 at 00:03

    Katterna vill väl protestera med att vattna golvet. Hembakat bröd är nästan alltid gott – men det är inte färdigskivat och då gnäller ohyvlade ungar. Jag skall försöka sätt frun på baket imorgon — vi får se hur jag lyckas.

     
  12. Maskroskvinnan

    25 februari 2010 at 19:09

    Hej Fjäderlös!

    Jag kikade in i Redaktionsbloggen, du vet, på Passagen. 🙂

    Jag tycker att de där karamellerna M&M är supergoda! Bäst, helt enkelt. Fint att du skrev det där, tycker jag. 🙂

    Ha en bra kväll!

    Kram
    Anna-Karin

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      27 februari 2010 at 11:33

      Det blir flera och flera som lämnar Passagen nu. Nu har de en ny ”kundtjänst”, som de kallar för support, och som de skickar alla frågor till – obesvarade. Snacka om att gräva sin egen grav.

       

Kommentera

 
