RSS

Det här var väl onödigt!

19 Feb

Så var man varm igen då.
Senaste större snöovädret som var så skottade jag för mycket. Ja, egentligen så är det för mycket att skotta, om det bara är ett litet spadtag. Men den gången blev jag så var, och svett att jag sedan kylde ner mig, vilket ledde till en förkylning. Detta vill jag inte upprepa nu. Därför så skottade jag lite vid Hantverksbyn, Kolmården först. Jag gjorde det i omgångar, för att inte bli för varm. När sedan det var klart, och jag hade smällt i mig lite pannkaka från igår, så bar det av hemåt. Väl hemma så började jag skotta min uppfart. (eller är det en nerfart? Jonsson är av annan åsikt. Se deras blog)
Nu sitter jag inne, med en handuk på mig, för att jag, ånyo blivit alldeles för varm. Nya kläder, och ny lust (???) gör att jag sedan kan skotta i ytterligare tre omgångar, så att bilen kan ta sig upp. (Ner kom den i morse)

Men visst var det onödigt, det här. Visserligen så anser jag att all snö som kommer är onödig, men denna gång så hade ju Sverige acklimatiserats, rent logistiskt. De hade gått från att bara se till att det hade funnits en plogad väg, omöjlig att mötas på till en bredare, finare plogad väg. De hade tagit fram trottoarer, parkeringar och kaffetermosar. Ja, det sista var väl lite annat folk, som insett att solen faktiskt hade kommit fram. Det satt folk lite här och där, inte bara på isen vid Sandviksbryggan i söndags. Så, visst var detta onödigt, utöver det vanliga.

Det hela började väl med dimman. Det brukar vara dimma, när det blir väderomslag. Men det brukar mest märkas på hösten, inte på vintern, och speciellt inte när det är tolv grader kallt. Att inte dimman fryser till is.
I alla fall, efter dimman så började det ju bli lite mildare, och sedan även lite sol. Nu gick det åt rätt håll.
Pyttsan!
Sedan kom den där knäppa väderguden på att den inte ville sitta på ett moln, fullt med snö. Och det kanske är förstelit. Men, var den tvungen att ”släppa sig” just över oss? Vet han inte om att latriner behöver tömmas först, innan man sätter sig på dem igen. Vet han inte om att om man inte orkar tömma en latrin, innan man sätter sig igen, så får man allt se sig om efter en annan latrin, en annan avstjälpningsplats.

Idag åker Småfotingarna till Skellefteå, till Exfotingen. Jag hoppas att de inte hamnar mitt i ovädret som utlovats. Jag hoppas att de kan hinna åka innan det kommer, och att det oväder som var här, och som är på väg norrut, hinner undan. Jag hoppas också att det inte blåser igen, med snö, på vägarna. Och jag hoppas att snösvängen sköter sitt, alla dessa 90 mil.
Katterna och jag ska alltså se på OS själva nu, i en vecka. Vi ska jobba, skotta, se OS samt äta. Mycket mera lär det inte bli. Jo, bridge förstås. Det blir det på måndag, och på onsdag. Det blir sådeles inte något bokbinderi på onsdag, vilket är synd, tycker jag. Men, vi har match, en lagmatch på onsdag, som måste spelas.

Nu, åter till snöskottandet. Nu är man lite torrare.

 
29 kommentarer

Publicerat av på 19 februari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

29 svar till “Det här var väl onödigt!

  1. Tigris

    20 februari 2010 at 09:39

    Hoppas du är torr nu… att småfotingarna slipper ovädret ( har de redan sportlov?) för de varnar för klass 2 på många ställen, usch! Inte bara snö som skall falla utan det skall blåsa hemskt… då spelar det ingen roll om man är en ”stadig” en, man kan blåsa bort ändå.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 februari 2010 at 10:04

      ”Jag hoppas att det får ligga kvar, i alla fall över jul!”

      😕

       
      • Tigris

        20 februari 2010 at 11:39

        Nä … men frågan är: när våren kommer … hur länge skall blommor och snö få samsas?
        😉

         
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 12:52

    Just nu ser det väl ut som om blommorna ligger lite i ”under”läge!
    😕

     
  3. Tigris

    21 februari 2010 at 12:59

    Ja, nu när garage taket fick skottas så lär vi väl inte se blommor där förrän till… våren 2011?
    😦

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 februari 2010 at 13:04

      Men, måste du odla blommor på taket?
      Ha dem på marken, som alla andra!
      🙂

       
      • Tigris

        21 februari 2010 at 13:09

        Vad skall jag göra… jag är den originella typen… vill inte vara som alla andra… av de andra finns det för många av!
        😉

         
  4. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 13:14

    Då kan du kanske köpa lite snus åt mig, och sedan gå de 4 km, i snö och kyla, så är du inte alls som alla andra, det kn jag lova.
    😀

     
  5. Tigris

    21 februari 2010 at 13:19

    Och hur många kilometer från mig till dig? 🙂 Dessutom vill jag inte hjälpa någon att gå en sakta men säker död till mötes. Snällt vad?
    😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      21 februari 2010 at 13:26

      Nähe, men en snabb död går tydligen bra!!
      😕

       
      • Tigris

        21 februari 2010 at 14:00

        Bara om det är för att få stopp på lidande… 🙂 ! Annars har mitt yrke varit just att hjälpa de sjuka… men slutat med det … av hälsosjäl inget annat … för jag tror jag är rätt snäll… (när jag vill 🙂 )

         
  6. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 16:36

    ”av hälsoskäl”?
    Din eller pasienternas?
    😀

    Nej, skojade bara. Jag vet ju att du är snäll
    🙂

     
    • Tigris

      21 februari 2010 at 17:18

      För både patienternas och min skull 🙂

       
  7. Fjäderlös Tvåfoting

    21 februari 2010 at 17:29

    Hm, tyckte jag inte att ögonbrynen åkte ihop lite nu, på din gubbe,
    😀

     
  8. Tigris

    21 februari 2010 at 21:02

    Var det det enda du hann se?
    😉 😉

     
  9. Fjäderlös Tvåfoting

    24 februari 2010 at 12:26

    Ja, men solglasögonen är ju i vägen!
    🙂

     
    • Tigris

      24 februari 2010 at 14:57

      🙂 Finns en anledning 🙂 … nu vet du varför 😉
      Jag har fått ngt problem med min blogg och kan inte göra några inlägg… hände precis… 😦

       
  10. Fjäderlös Tvåfoting

    24 februari 2010 at 15:02

    Men, det verkar inte vara något fel på WordPress. Det är det ju aldrig.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      24 februari 2010 at 15:03

      Javisst ja! Du har j blogspot.

      Vad är det för fel då? Kan du inte lgga in, spara, skriva, se något alls (kan bero på solglasögonen) eller vad är det för fel?

       
      • Tigris

        24 februari 2010 at 15:10

        Ha! 😉 Ja, där fick du in några …några… ja, inte som ”galnegrannen” iaf som alldeles för en liten stund sedan sparkade mig på benet (stort blå- och skomärke direkt) och sedan knuffade mig mot hans garage bara för att jag ville att han skulle flytta sin bil från vår uppfart, rättare sagt. framför vår uppfart så denna blockerades.
        Han kallade mig bl.a idiot…. Är inte så munter just nu 😦 😦

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          24 februari 2010 at 15:14

          Vilken knäppskalle.
          Han borde spärras in.
          😦

           
          • Tigris

            24 februari 2010 at 15:21

            Minst… tyvärr får sådana göra vad de vill … skulle jag bara andas för nära deras tomt skulle han ta hit farbror polis…
            Tyvärr var det ingen som såg det som hände heller … så vad spelar det för roll att anmäla händelsen… (ändå hade han 2 jättar som jobbar svart i huset men de hann inte se … eller hann sig och GÖMMA sig…

             
  11. Fjäderlös Tvåfoting

    24 februari 2010 at 15:26

    Du kanske skulle anmäla i alla fall, så det blir lite fart på ”jättarna”, om inte annat.
    😉

     
    • Tigris

      24 februari 2010 at 18:10

      Ja, ”galnegrannen” verkar dock ha immunitet dvs ingen vill ha med honom att göra så han får göra vad han vill… anmäla…ja, även om de ser det handstora blåmärket på mitt lår bl.a så finns inget vittne… ”Galnegrannen” har alltid fullt med ”olika personer” som jobbar med (?) ng hos honot… det har han haft i minst 6 år … Folk i allmänhet är trötta på honom (han lever som han vore kungen här och får göra som han vill) men du vet, ingen vill göra något bl.a för de typerna som cirkulerar där… man förväntar sig att vi, sambon och jag, som enda ”husgrannar” skall få bort honom!!!

      Vet du, mitt problem är att jag trycker fram nytt inlägg men får inte fram ”skriv”- delen. Antagligen var det så att jag höll på att lägga upp en bild (från mobilen) och text … så hände det något … och … måste ha tryckt på någon tangent eller så… nu ser jag bara en ”snurrande” figur och .. omöjligt att radera eller gå vidare till nytt inlägg för det blir likadant 😦 Jag var så ”skakig” efter misshandeln så .. något galet blev det och …. ja, jag kan inte blogga! 😦

       
      • Tigris

        24 februari 2010 at 21:41

        Nu har problemet med mina inlägg löst sig! Det var tydligen ngt som drabbade alla blogspotare enl Kojiki.
        🙂

         
      • Fjäderlös Tvåfoting

        25 februari 2010 at 18:04

        Det låter som att ni skulle behöva organisera er, mot honom, på ett eller annat vis.

         
        • Tigris

          25 februari 2010 at 19:51

          ?
          Det som löste sig var ju blogspots inläggsproblem.

          Det jag skrev om ”galnegrannen” kan du ta bort, han är inte värd att finnas i din blogg! 😉

           
          • Fjäderlös Tvåfoting

            27 februari 2010 at 11:35

            Nja, det får väl varar kvar. Han kanske söker sig in hit, och får sig en känga.
            🙂

             

Kommentera

 
