RSS

Ett sabla räknande, för en bok!

09 Feb

Jag sitter här, i valet och kvalet om jag ska försöka mig på en utskrift av en bok. Alltså, en av mina egna böcker, utskrivet för att bindas, av mig själv, på bokbinderiet.
Det är inte så lätt. Man får skriva ut sidan 16, och sidan 1, på samma ark, men med sidan 16, före sidan 1. På baksidan av de arket ska sidorna 2 och 15 vara Så håller man på, tills alla sidor är klara, eller att man ligger i en hög på golvet, i fosterställning, skakandes av nervöst sammanbrott.
Jag tänkte i min enfald först att det kanske fanns en mall eller något för att skriva ut böcker, för bindning. Men det hittade jag inga. Man kan skriva ut för bokvikning, men då hamnar alla sidor i nummerordning, 1,2,3,4, o.s.v.
Om jag lyckas, mot förmodan att fixa detta, på första försöket så är det nog ändå inte säkert att jag hinner med att pussla ihop alla sidor, i rätt utskriftsordning, till i morgon, då det är dags för Michelle och mig att åka in till bokbinderiet. Detta, om nu inte snön ställer till det igen, som den gjort några onsdagar tidigare i vinter. Man undrar varför vi ska få all nysnö, just på onsdagar.

Om det åtminstone kunde bli lite varmt, och vindstilla, gärna med sol, så att man kunde göra något kul, i helgen. Det var rätt så kul att fotografera lite på isen i lördags. Det finns onekligen en del att uppleva där, i alla fall tills våren talar om något annorlunda. Och jag lär inte bli svårövertalad om det. Men, som det så populärt heter i fler och fler reklamer på TV, ”Antingen så gör man något, eller så gör man det inte
 
27 kommentarer

Publicerat av på 09 februari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

27 svar till “Ett sabla räknande, för en bok!

  1. Tigris

    09 februari 2010 at 19:59

    Intressant det där med bokbinderi…men det du berättar om sidor hit och dit fick mig att dra öronen åt mig… för jag är inte lat, egentligen utan har bara för lite tålamod… ibland, ibland försvinner det helt….!

    Faktiskt gjorde jag saker jag aldrig trott att jag skulle orka, vilja och tålamod till en gång för några år sedan: broderade julbonader men de minsta korsstygn, broderade egen designade dukar i starka färger och ovanliga motiv, stickade tunna, eleganta sjalar osv… jag är fortfarande förvånad över allt jag gjorde under den tiden….. för jag avskyr den sortens handarbete 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      10 februari 2010 at 07:39

      Jag tror att omgivningen, miljön när man gör det är viktig. På ett eller annat sätt.
      men, igår handlade det om att göra framsteg. Små steg gav till slut ett resultat, som gör att det kommer att gå lättare, och lättare, för var gång, tills det blir tråkigt.
      🙂

       
      • Tigris

        10 februari 2010 at 09:32

        Som när jag har sportat då…. slutat för det blev för lätt till sist!
        🙂

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          10 februari 2010 at 14:38

          Jag slutade också med sport, när jag märkte att jag hade gått ner, obetydligt, sedan i julas.

          ;-D

           
          • Tigris

            10 februari 2010 at 19:54

            Varför göra något som man inte får ut något av?
            😉

             
            • Fjäderlös Tvåfoting

              10 februari 2010 at 21:43

              Nej, det känns lite onödigt, och är väl, i alla fall i mitt fall, lite slöseri med talang.

              😕

               
              • Tigris

                10 februari 2010 at 22:52

                Exakt. Bättre att lägga energin på annat. Skål!

                 
                • Fjäderlös Tvåfoting

                  11 februari 2010 at 07:37

                  Nej, någon skål blir det nog inte idag. Däremot lite värmeljusstakar.

                  Nu har jag i alla fall klistrat ett försättsblad till boken. Började lite, efter kaffet igår, med den nya boken. Fixade lite med min gamla bridgebok först.
                  🙂

                   
  2. Tigris

    09 februari 2010 at 20:05

    Hum, host, host …. varför har Ann- S också samma gubbe som jag? Nu är vi tre som delar…. gillar inte…. tur man slipper det på blogspot!
    🙂

     
  3. Fjäderlös Tvåfoting

    10 februari 2010 at 07:40

    Fröken Vresig har ju inte samma gubbe. Men, så har hon ju sin blog på WordPress också.
    😀

     
    • Tigris

      10 februari 2010 at 09:28

      Ja, det är väl som med allt: ni har väl bildat kartell!
      😉

       
  4. Fjäderlös Tvåfoting

    10 februari 2010 at 14:38

    Jo, men det finns plats för flera.
    😉

     
  5. Tigris

    10 februari 2010 at 19:52

    Är det en inbjudan till klubben?

     
  6. Fjäderlös Tvåfoting

    10 februari 2010 at 21:42

    Absolut!

    Du är så välkommen så. Undrar föresten om ite Fröken Vresig borde ha en egen avatar, eller Gravatar, som det heter, i detta sammanhang.

    http://sv.gravatar.com/

     
    • Tigris

      10 februari 2010 at 22:50

      Niger och tackar 😉
      Få se om Fr Vresig nappar hon med!
      🙂

       
      • Fjäderlös Tvåfoting

        11 februari 2010 at 07:35

        handsken är i alla fall kastad. (måste väl vara så, det finns ju alltid bara en handske, när man ska ta ut en plåt, ur ugnen)

        🙂

         
        • Tigris

          11 februari 2010 at 21:10

          En handske… leder till: hur kan det komma sig att trots eget hus med egen tvättmaskin så finns det fler ”ensamma” strumpor än par? ( förtydligar = vi pratar strumpor och inget annat!), Jag kastar därför en strumpa … och avvaktar…
          😉

           
          • Fjäderlös Tvåfoting

            12 februari 2010 at 08:30

            tänkte nog på de där grytlappshandskarna. Varför tror de att man tar ut en plåt, enbart med en hand?

             
            • Tigris

              12 februari 2010 at 08:36

              De lever med tankarna från förr om att en kvinna kan göra flera saker samtidigt dvs prata i mobil med den ena handen medan man tar ut plåten med den andra! Behövs bara en kökshandske! 🙂
              🙂

               
              • Fjäderlös Tvåfoting

                12 februari 2010 at 08:47

                Blev inte det där bak och fram. Förr Då fanns det ju inga mobiler?
                Förresten, är det bara kvinnor som bakar? Hos oss är det jag som, t.ex. gräddar pepparkakorna.
                ,-)

                 
                • Tigris

                  12 februari 2010 at 09:03

                  När man skriver får man inte stanna vid petitesser 🙂 … (mobil = hålla en visp?).

                  Vem har sagt att jag kan göra flera saker samtidigt? 😉

                   
                  • Fjäderlös Tvåfoting

                    12 februari 2010 at 09:10

                    Men, om man bara gör en sak samtidigt, så behöver man kanske bägge händerna, till att ta ut en plåt,,eller något annat från ugnen. Då krävs det två handskar.

                     
  7. Anna-karin A

    11 februari 2010 at 19:41

    *mumsar på en macka och försöker fatta dialogen* ger uppp…

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      12 februari 2010 at 08:28

      Här finns en tråd. Tunn, men dock en tråd.
      Problemet annars är väl, i andra sammanhang, när det svaras på en kommentar i en blog, från en annan. Då blir det rörigt.
      😀

       
  8. Anna-karin A

    11 februari 2010 at 19:42

    men duuu vilken konstigt förskräckt liten gubbe jag har..

     

Kommentera

 
