RSS

Varm morgon!

03 Feb

Jag fick iväg Michelle till skolan, i tid trots snön som inte var särskilt mycket röjd på morgonen.
Att snön inte var röjd på vår väg var bara bra. Då kom vi ut. Hade det plogats, så skulle vi ha behövt skotta bort vallen, nere vid vägen. Logiskt va? Att snöröjningen sinkar mera än en oröjd väg.

Nja, hade jag vetat om hur det var, i samhället så kanske jag hade låtit Michelle vara hemma. Det är faktiskt lite otäckt på vägarna. (Otäckt? Vägarna är ju täckta, av snö)
Vägen längs Bråviken är inte bra. Det blåser igen vallar, på vägen och vis sidorna av vägen. Det blir trångt att möts. Som när jag mötte en timerbil. Den bar blåste på, nästan mitt i vägen. Det var inte många centimetrar som skiljde oss mellan.

Jag skottade lite här hemma på morgonen. Men, eftersom det ska fortsätta att snöa och blåsa så lär det bli en hel del mera skottande. Denna dag gör jag som så, att jag tar lite i taget, så att jag inte blir för varm, för att sedan kylas ner. Kanske att man kan hålla jämna steg med Kung Bore, och hänga honom i hasorna.

Nja, hade jag vetat om hur det var, i samhället så kanske jag hade låtit Michelle vara hemma. Det är faktiskt lite otäckt på vägarna. (Otäckt? Vägarna är ju täckta, av snö)
Vägen längs Bråviken är inte bra. Det blåser igen vallar, på vägen och vis sidorna av vägen. Det blir trångt att möts. Som när jag mötte en timerbil. Den bar blåste på, nästan mitt i vägen. Det var inte många centimetrar som skiljde oss mellan.

Jag skottade lite här hemma på morgonen. Men, eftersom det ska fortsätta att snöa och blåsa så lär det bli en hel del mera skottande. Denna dag gör jag som så, att jag tar lite i taget, så att jag inte blir för varm, för att sedan kylas ner. Kanske att man kan hålla jämna steg med Kung Bore, och hänga honom i hasorna.

William då, undrar den som räknat familjen, och konstaterat att han inte var inkluderad i skjutsen till skolan.
William är hemma. Han har öroninflammation, samt något, som väl kanske är en följd av detta, på sitt lite outgrundliga vis. Jag talar om förkylning, men även ett visst, toapappersintensiv symptom.
Jag vet inte om jag har skrivit om att han har öroninflammation, men jag kanske anser att det kanske, i viss mån saknar relevans. Men, i detta fall ger det lite extra nyans till den misär, som denna vinter medför.

Jag var nere vid Hantverksbyn, Kolmården för att hämta lite snöskottningstillbehör. Den får vänta med skottningen tills det har lagt sig lite, med snö och blåst. Det vore även bra om det plogades där också, innan man ger sig dit igen. Det blåser från Bråviken, så det driver igen, direkt. Det var inte långt ifrån att jag inte kunde ta mig dit, och tillbaka. Mina spår, efter bilen hade nästa försvunnit, på den lilla tid som jag var inne i verkstaden för att hämta det jag skulle.

Nu blir det frukost. Frågan är om man ska ta kaffe, eller blåbärssoppa. Några alternativ anser jag inte är av intresse.

 
12 kommentarer

Publicerat av på 03 februari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

12 svar till “Varm morgon!

  1. Fröken Vresig

    03 februari 2010 at 12:53

    Öroninflammation är inge kul 😕 Det hade jag en del när jag var liten. Minns en gång att jag låg i baksätet i våran Fiat som vi hade då, på väg in till lasarettet…

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    03 februari 2010 at 12:59

    ”Ilfart till akuten, i en Fiat”

    Undrar om det är någon mer en jag som ser det lite konstiga i det.

    😀

     
    • Fröken Vresig

      03 februari 2010 at 13:20

      Det var faktiskt en Fiat Uno du! 😉

      😀

       
  3. Tigris

    03 februari 2010 at 14:48

    Bäst som skrattar sist … tyckte det var skönt att slippa snöoväder när jag ändå skulle till doktorn men se … nu, när jag varit hemma dryga timmen så har det börjat här också…. Sån snö som blåser in under halsduken ni vet…. halv-töad-snö som gör allt blöt och eländigt… Så, Fjäderlös, nu fick du mig också att klaga ordentligt 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      03 februari 2010 at 15:02

      Jo, jag vet, jag har varit ute i tre omgångar och skottat idag. Och mera blir det.
      Men, kallt är det inte. Jag blir hur varm som helst.
      😕

       
  4. Tigris

    03 februari 2010 at 15:25

    Bra att du också kan se det positiva 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      03 februari 2010 at 16:15

      Törs man titta på väderleksrapporten?
      Man kanske skulle skaffa sig en traktor eller något.
      Men, då skulle väl den gå sönder, med allt vad det innebär.
      :-/

       
  5. Tigris

    03 februari 2010 at 17:17

    En sak är man glad att man inte är: taxichafför … galnegrannens fru kom hem i en taxi nyss… den fastnade i all snö som ligger där oplogad ( grannen har flyttat på bilen som stod där förut, och lämnade all snö + is huller om buller på hela gatan) … taxischaffisen svor och hade sig … jag orkade inte titta mer, grannen är så fräck så nu får andra grannar reagera, jag vänder ryggen … snart kommer sommaren och då har jag bägge galningar på mig (tyvärr, make och maka, det är ingen skillnad på de) …

    Men du, det finns såna där små plogmaskiner som du sköter som en gräsklippare… vore inte det något? 😉

     
  6. Fjäderlös Tvåfoting

    03 februari 2010 at 17:40

    Nja, de är inget bra att ha, när det är sommar, och man ska köra marmr i dem.
    😀

     

Kommentera

 
