RSS

Edman, Dahlman & Jonsson har vaknat till liv!

20 Jan

Det hade ju, som bekant snöat en del, natten till igår, samt lite på morgonen. Jag tog tjuren i pu…..hornen och skottade hela jävla hantverksbyn. Det var vare sig kul eller helt utan att man blev trött. Jag brukar annars hålla snöskottningen på, minimal, nödvändighetsnivå. Detta beror på att jag en gång i tiden jobbade som fastighetsskötare. Då fick jag nog av både snöskottning som gräsklippning. Det är alltså inget jag gör, för nöjes skull numera.
När jag var klar, så kunde man, om man ville börja om igen. Det hade snöat lite, där jag skottade först. Men, framåt eftermiddagen så hämtade jag William på skolan. Lite tidigare än vanligt. Han hade nämligen en tid, hos en tandsköterska, som det visade sig vara.
Vi visste inte riktigt var det var, men hade fått instruktioner om att det låg vid Renströmmen, Norrköping. jag hade min aningar om var det kunde vara, så vi riktade in oss på att parkera på den parkering som ligger på den gamla busstationens område. 30 spänn i timmen. Får man en korv med bröd då? Nåja, det var väl guld i pappret, på biljetten. man kunde förresten, betala med SMS, men den typen av betalning tilltalade, och kommer nog i framtiden inte heller att tilltala mig.

Vi lokaliserade byggnaden, mitt emot Renströmmen, och fixerade blicken på en liten skylt på dörren. ”Folktandvården” stod det. ”Aha, här är det”.
Men, dörren var låst. Det gick varken att rubba den inåt, eller för den delen utåt.
En man som stod och tittade efter något konstaterade vårt problem. ”Det är runt, på andra sidan” sa han, innan han fortsatte att titta sig omkring.
Vi gick runt, och in på bakgården. Där såg vi en entrédörr som vi forcerade, genom att öppna den. Vi fumlade lite med lite skoskydd som låg i en hink. De var kanske onödiga. Det var mera hål under dem än det var, att köra ner foten i. Men, vi ville ju se anpassade ut, så att vi kunde passa in i miljön, bland tandläkare och sköterskor i sina blå foppatofflor.
Tänk på det när du köper foppatofflor. De blå ser ut, på håll som om man glömt skoskydden på någon vårdcentral. Välj därför en annan färg.

Vi gick fram till receptionsdisken, där det satt en kvinna som frågade vem vi skulle till. ”Inte vet jag. Jag är glad att vi hittade hit”.
Jaha, vi kanske kan se det, om jag får hans personnummer
Hon fick personnumret, och hittade vem han skulle till, samt talade om vad hon hette. Det var ett namn som jag nog inte, även om jag hade läst det, och försökt memorera det, nog inte skulle ha kommit ihåg. det var inte Anna Svensson direkt.
Jaså, var det svårt att hitta hit” undrade receptoinisten. ”Ja, vi visste inte var det var riktigt. vi hade bara Renströmmen som riktmärke. Det finns ju inte några stora skyltar som visar att Folktandvården ligger här, och som syns från vägen”
Men, vi har en stor skylt, här utanför
Hon refererade till den skylt som fann ovanför entrédörren som i sin tur ju, var placerad, på innergården.
Men, du förstår, vi är från Kolmården, så vi ser inte den hemifrån” svarade jag.

Numera så röntgar de ju tänderna med digital röntgenkamera. Man får upp bilderna direkt in i datorn. Det sparar en del tid, milt uttryckt.
William var lite nyfiken på saker och ting. Ibland kanske så mycket att tandsköterskan inte riktigt förstod vad han menade. Hon kanske inte var van vid att barnen frågade om så mycket, och kanske så invecklade saker, som det någon gång kunde bli.

När vi sedan kom hem, efter att vi hade hämtat upp Michelle så var det ånyo dags att skotta snö. Lika bra att ställa bilen nere på vägen, tills vi hade skottat backen. Och efter mycket stånkande och stönande så var backen skottad. Det hade blivit mörkt, men man såg i alla fall vad man sysslade med. Men när jag kom fram till huset, och bara hade lite kvar att skotta, in till dörren så såg jag att all snö på taket hade rasat ner. Denna snö började nu frysa på lite. Så, om vi ville ha bort den, innan maj så var det bara att hugga i. Trist jobb, men nödvändigt.

Det tog sin lilla tid att skotta klart. Lite kastande med snö resulterade i att jag ”råkade” slänga ett skovellass med snö, på William så att han fick snö innanför jackan. Då ville han gå in. Michelle däremot hade lite finjusteringar att göra, men anslöt snart inomhus, även hon.

Det blev lite blåbärssoppa på kvällen sedan, efter all skottning. jag hade tänkt mig, och riktat in mig på att skriva en tätortsafari. Men jag kom mig inte för. Jag var trött. Men, i morse så fick jag liv i gubbarna Edman, Dahlman och Jonsson igen. ja, i alla fall Dahlman och Jonsson.
Deras länk finns här till höger, för den som känner sig intresserad. (Om du nu inte läser detta på Facebook, eftersom det automatisk dyker upp där också, för då får du leta upp min blog först, eller på annat sätt krypa runt i sörjan av kringkastade bokstäver, i syfte att roa eller oroas)

 
14 kommentarer

Publicerat av på 20 januari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

14 svar till “Edman, Dahlman & Jonsson har vaknat till liv!

  1. Tigris

    20 januari 2010 at 16:27

    Först skratt och sedan medlidande — samt kan inte låta bli att berätta att på vår ICA skulle du fått 6st korvar med bröd ( deras pris, ICA:s ) är 5:-/st.
    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 januari 2010 at 23:01

      Här på ICA får man tio, för ca 11-12 kronor. Men man får grilla dem själv.

       
      • Tigris

        21 januari 2010 at 10:57

        Just det: man får grilla de själv… ICA.s är kokta ( älskar de riktiga, kokta korvarna) och varma och med gott varmt korvbröd!!! 😉 😉

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          21 januari 2010 at 11:01

          på Willys får man tio korvar för 9 spänn.
          Men här i Kolmården, eller snarare i Krokek så blir det oftast att man handlar på COOP Konsum, av någon anledning. Men, det börjar bli dyrt där också. En femhundring i Krokek blir väl 300 på Willys. Sedan finns det ju en del specialvaror på LIDL som man gärna vill ha. Deras vaniljyoghur t.ex.

          Men, nu var det ju så, att mina pengar gick åt, till parkeringen. Var det inte det som det handlade om, från början?

          ‘;-)

           
          • Tigris

            21 januari 2010 at 18:07

            Var det? ja just det, så var det 😉
            Du har inte tänkt börja cykla?
            😉

             
            • Fjäderlös Tvåfoting

              23 januari 2010 at 11:22

              Nej, jag har inte hittat en fyrhjulig cykel än, som har god utväxling.

               
              • Tigris

                23 januari 2010 at 13:29

                Då föreslår jag att du äter en korv under tiden 😉

                 
                • Fjäderlös Tvåfoting

                  25 januari 2010 at 08:04

                  Skulle jag gärna göra, om jag haft pengar till det, som inte gått åt till att betala för en stillaståeende bil. (Rusningstrafik?)

                   
  2. Agath

    20 januari 2010 at 19:56

    Hej Fjäderlös Tvåfoting´!
    Är det inte konstigt att de har så dåligt skyltat…det ska ju stå en skylt att
    man kan läsa skyöten på insidan,inte alla om man då inte varit där innan
    ska förstå hur man ska hitta dit.Tur fabrorn hjälpte er så långt.
    Bra du sa till henne att du inte kunde läsa hemifrån.

    Har du IKEA i närheten kan du säkert få korv med bröd för en femma.
    Jag önskar dej en trevlig Onsdag,
    Ha det bäst.

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 januari 2010 at 23:03

      IKEA eller ICA spelar egentligen ingen roll. Mina 30 spänn finns ju hos parkaringsbolaget, som ju var upphovet till frågan, om det inte ingíck korv i priset. Hur som helst, med 6 korvar i handen, så får jag ingen parkering.
      Där, si, är dilemmat!!
      😀

       
  3. Anna-karin A

    23 januari 2010 at 09:11

    men då ska jag minsann berätta att på arlanda så kostar det 80 kr att parkera en timme, sen det lustigaste av allt är att man bara får stå just en timme, men då hör det till saken att när man ska skicka ett ensamåkande barn så ska man vara minst 45 min före på arlanda, sen så måste man se att flygplanet taxar ut innan man får återvändat till bilen vilket tidigast sammanlagda tid är 1½ timme, oftast mer för att det brukar ska isas av och ta lite tid, så detta gör att man inte kan parkera på parkeringen vilket innebär nästa problem.. var står man då? jo man måste parkera på dygnsparkeringen som kostar alltså 160 kr .. har du varit med om något så otroligt korkat samt kostsamt?? jag ska banne mig klaga till arlanda..

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      23 januari 2010 at 11:48

      Att det kan bli så beror nog på att Stockholmarna inte vet bättre, än att betala vad som helst, när som helst, för vad som helst, för att tro att de är världsvana. Detta driver upp priserna. I övriga landet så drivs priserna upp, när det kommer stockholmare dit.

      Men, en tågbiljett kostar ju endast 95 kronor, om man planerar bra. Detta torde spara in, både parkeringsavgift på 160 kronor, som bensinpengarna. Man stannar för övrigt direkt vid Arlanda flygplats. Man behöver inte irra runt i Uppland först.
      🙂

       
      • Tigris

        23 januari 2010 at 13:28

        Är vi kritiska mot Stockholmarna? 😉
        Men visst är vi bekväma, hade jag körkort skulle jag åka bil till jobbet i stället för att irra runt bland tåg, T-bana och bussar som aldrig kommer i tid…. Däremot tycker jag att man på landet (*ler*) gått kan cykla! Där finns det ju inte samma trafik.
        😉

         
  4. Fjäderlös Tvåfoting

    25 januari 2010 at 08:02

    Du, på landet har vi lika långt till närmaste busshållplats som det är avstånd mellan dina fyra första byten, i Stockholms lokaltrafik.
    *Vi har heller inga rulltrappor, som leder till höger- och vänstertrafik, med omspringningar, helt i onödan.

    😉

     

Kommentera

 
