RSS

Varför alla dessa snödrivor?

19 Jan

Ibland undrar man hur folk tänker. Vanliga människor utan, till synes några empatihämmande sjukdommar eller på annat vis, rent elaka behov.

Vi var lite sena i morse. Vi hade, kan man lugnt säga, bråttom. Vi kunde, genom forcering hinna till Michelles frukost på skolan. De militäriska pådrivningsropen ekade i huset. Och det gjorde nytta. Vi kastade oss ut i bilen, Michelle med sin ryggsäck, och William med ett mjölkpaket i handen. Även han hade sin ryggsäck med sig. Jag hade, medan Småfotingarna klädde på sig startat, samt sopat av bilen. Det hade kommit lite snö under natten.
Precis som vi skulle åka så kom Michelle på att hon hade glömt sina gymnastikkläder. Jag fick kasta mig ur bilen, rusa in i huset för att hämta hennes gymnastikpåse. Men för att göra det så fick jag ta tillbaka min nyckelknippa som jag hade gett till William. Han har den nämligen på morgonen, för när vi åker förbi verkstaden så går han av bilen, låser upp verkstaden samt påbörjar sin frukost. Han sätter, om han kommer ihåg det även på kaffe till mig.
När han cyklar så cyklar han först till marmorverkstaden i hantverksbyn. Men nu, när det är snö så får han skjuts av mig.

Väl ute i bilen så var det dags att backa ner från den backe som leder upp mot vårt hus. Jag fick stanna där igår kväll. Jag kom lite snett i snön och kom inte upp helt. Men när jag tittade bakåt, genom att ha dörren öppen, och liksom hänga ut så upptäckte jag en vall nere vid vägen. Det var lika bra att gå ur bilen, för att sparka undan lite snö. Mera hade vi inte tid till. Snön var tillräckligt lös för att det skulle fungera.
Det hör till saken att vi bor på en väg där alla hus utom det första, ute vid den lite större vägen ligger på samma sida. Det finns alltså bara ett hus, på den andra sidan. Man tycker då att den som plogar kunde vinkla sitt plogblad åt andra hållet, och sådeles lägga vallen mot den sidan där det inte finns några hus, några in- eller uppfarter. Men si, det är som om det inte vill låta sig trängas in i hjärnan, det praktiska i detta sätt att tänka på.

Vi kom iväg lite lagom sena. Det var ingen fara för Michelles frukost. Hon fick gå av bilen, och gå direkt in till frukosten.
Jag pustade ut, och körde ner mot verkstaden. Där, utanför, på vägen hamnade jag bakom den som plogar på den väg som leder ner mot verkstaden, Sandviksbryggan och Restaurang Sjöstugan. Utanför verkstaden så är det som en rundel, eller rondell, som en del vill kalla den. jag körde efter traktorn som plogade. Det var, ska tilläggas inte samma traktor, som plogade vägen hemma hos oss. Traktorn plogade runt, körde tillbaka och vände. Jag körde ett par varv i rondellen, för att hålla mig undan, och vänta tills den plogande var klar.
Återigen såg jag hur en snövall plogades upp, mot infarten till hantverksbyn. På samma sätt här, så kunde det ju plogas, antingen med vinklat blad, eller genom att köra åt andra hållet i rondellen, och på så sätt lägga vallen, inåt i rondellen. Det skulle bespara oss en vall, likaså ner mot Restaurang Sjöstugan, samt även för de som kör ner mot Sandviksbryggan, och som vill parkera där när de ska gå ut på isen, för att fiska strömming.
Idag lär det alltså bli en del snöskottande. Inte bara den snön som är i gångarna i hantverksbyn, utan även de vallar som, helt i onödan har plogats upp.

Jag parkerade en bit utanför hantverksbyn, gick in och drack en kopp kaffe. Sedan skjutsade jag William till skolan också. Nu återstår bara att skotta snö.

Att lägga vallar åt höger, eller vänster kan inte vara något nytt. Det kan inte vara en ny upptäckt, att lägga vallar åt den sida där de inte är till besvär. Jag tror heller inte att de som plogar är elaka, även om det förmodligen är ganska frustrerande med alla som parkerar på vägarna, och som inte har förstånd att flytta sina bilar, när det är dags att ploga.
Vad beror det på då? Är det en förhandlingsfråga. Vill de ha mera betalt? Är det av bekvämhet? Går de upp för tidigt på morgonen?

Hur som helst, så lär man få fortsätta att skotta bort de förbannade snövallarna.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 19 januari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

6 svar till “Varför alla dessa snödrivor?

  1. Fröken Vresig

    19 januari 2010 at 10:45

    Jag tror det kan bero på lite av varje, av det du skrev! Där jag bor så har dom skippat att ploga trottoarerna helt, på flera ställen.

    Det kan ju även vara så att dom tänker ”F*n där går han… den där…känner du inte igen han, han som fick pris för årets Östgötska konsthantverk 2009. Jag tror bestämt att han ska få lite snö att skotta. Muhahaha *djävulskt skratt* ” 😉

    🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      19 januari 2010 at 10:55

      Vet du vad han gjorde när han hade plogat här vid hantverksbyn?
      Han körde på Sandviksvägen, och plogade trottoarerna. Detta innan den stora lastbilen, som plogar vägen där hade varit. Gissa var den snön tar vägen, den denna kommer ångandes?

      TILT!

       
  2. Quila o Ronja

    19 januari 2010 at 12:29

    En sån’ da’!!!!
    SMART, att ploga trottoarer innan vägar…måste vara ett riktigt ljushuvud som gjorde en plan, hm…
    Vi har ganska mycket vallar här på Vikbolandet också, o jag har ingen möjlighet att skotta….Men ut o åka måste jag, så det blir till att forsera…

    /Susanne

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 januari 2010 at 11:46

      Det har väl en tendens till att blåsa igen där på Vikbolandet också, antar jag.

       
  3. Anne-Sofie

    19 januari 2010 at 13:13

    Jag har ofta upplevt att människor numera är väldigt ”korttänkta”..vad är det som har hänt med mänskligheten, det sunda förnuftet verkar att ha försvunnit helt..

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      20 januari 2010 at 11:48

      Det var lite om det på Nyheterna i morse, om hur folk som ser en olycka ringer in till SOS Alarmering för att sedan bara åka vidare. ”Jag har gjort mitt, nu kan du göra vad du vill med det” hette det ofta. Folk vare sig stannar eller vänder om när de ser en olycka.

       

Kommentera

 
