RSS

Omvänd terrorbalans!

17 Jan

Vi hade lite samtal om hur mycket man kan spela, nu när det inte längre är jullov. Och med bråk och besvärligheter för pappa så blir det naturligtvis mindre tid till Nintendo Wii, i första hand.
Jag sa att, vi kanske skulle göra så att, om Michelle bråkar, så får inte William spela, och om William bråkar, så får inte Michelle spela.
Småfotingarna tittade lite på varandra, och tyckte samstämmigt att det inte var någon bra idé, men med tanke på att de oftast skylle på varandra, så borde de gynnas, båda två, rent juridiskt i alla fall.

De sponade om hur det kunde bli. ”Om du bråkar så ska jag också bråka”, hette det.
Jag talade om för dem att, vore det inte smartare att säga ”om du är snäll, så är jag också snäll, och nu får vi sammarbeta, så att vi sköter oss”.
Det tyckte de lät bättre. Det är ju så, att om man vänder på vissa saker, så låter det bättre. En kollega till mig, i Hantverksbyn, Kolmården skulle ha stängt. Hon skulle skriva att det var stängt torsdag till söndag. ”Skriv istället att du öppnar på måndag, det låter mera positivt. Tala om när det är öppet, inte när det är stängt
Vad man än skriver så har det samma betydelse, men det ena har en mera positiv klang än det andra, och kanske ger det budskap man egentligen vill förmedla. Man vill ju att folk ska komma när det är öppet, och inte när det är stängt.

 
16 kommentarer

Publicerat av på 17 januari 2010 i fjäderlös tvåfoting

 

16 svar till “Omvänd terrorbalans!

  1. Fröken Vresig

    18 januari 2010 at 09:35

    Fjäderlös Tvåfoting: Du, pappa Fjäderlös, vet du vad, om du inte vinner bridgen ikväll får du ingen snus 😉 och om din spelpartner gör bort sig, så får du inget snus på hela veckan 😉

    Det låter väl bra? 😆

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    18 januari 2010 at 09:41

    Vi lär inte vinna ikväll. Det är handicap, och mitt handicap är det lägsta i hela klubben. Ska jäkligt mycket till för att man ska vinna då.
    Hur som helst, så tror jag att det väl är min partner som blir utan snus i så fall. (och det är han nog tacksam för)

    😀

     
  3. Fröken Vresig

    18 januari 2010 at 09:43

    Oj, nu är jag så van att svara på kommentarer från dig, så nu blev det lite fel där… Jaja jag skyller på att det är måndag!

     
  4. Fjäderlös Tvåfoting

    18 januari 2010 at 09:52

    Så, i morgon så har jag snus, och min partner står utan snus? Visst blev det bra så?
    🙂

     
    • Fröken Vresig

      18 januari 2010 at 10:21

      Visst, vi säger väl det då *lipar*

      🙂

       
  5. Anna-karin A

    18 januari 2010 at 20:55

    nää jag tycker att du ska få vara utan snus, jag håller med vresig om att
    det vore mest rättvist..
    och sen så tycker jag att du borde äta mer pepparkakor så kanske du blir snäller…
    hälsa det till barnen från mig ;-))

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      19 januari 2010 at 10:48

      Vi bakade bullar också. De blev lite ljusa. Det går så ibland, när du inte är med och visar hur man gör.
      .-)

      (ljusa, men inte degiga. Märkligt)

       
  6. Tigris

    18 januari 2010 at 22:55

    Snällare? Nej, jag tror TF måste vara som han är då han jobbar med den hårda marmorn, ju. Annars går det inte!
    Eller?
    😉 😉 😉

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      19 januari 2010 at 10:50

      Går det inte? (som flickan sa)’
      Jag tror att för mycket pepparkakor gör att man blir lite sur. Magvärk har den effekten.

      TF?
      trefoting?

       
      • Tigris

        19 januari 2010 at 12:23

        Ja, tänk vad två konsonanter kan göranär de byter plats 😉

        Vet du att ingefära som ingår i pepparkakor ger lindring åt gasiga, värkande m.m magar? Nu vet du det. Ta en kaka 😉

        Dessutom är jag övertygad att under många hårda ytor finns det ett mjukt inre….

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          20 januari 2010 at 11:44

          Inte i marmorn i alla fall.
          🙂

          idag gick det förresten sönder igen. Men, jag sätter mig ner, skiter ut allt hat, och börjar om. (bildligt talat)

           
  7. Tigris

    20 januari 2010 at 12:03

    Åh, det är mer än en gång för mycket… jag skulle bli… vågar inte skriva det … 🙂 men: håller tummarna för att det icke må upprepas!

    ( jag har inget tålamod. Ibland, men det är sälla..)

     
  8. Fjäderlös Tvåfoting

    20 januari 2010 at 12:10

    man kan inte utgå från att det händer, för då blir det jobbigt. Men när det har hänt, så kan man ju inte backa. Då får man återigen utgå från att det inte händer en gång till – tills det händer igen.

     
  9. Tigris

    20 januari 2010 at 16:09

    Jag tro vi är varandras motpoler: du positiv och jag negativ? Ha,ha,ha!!!

    Men dina skapelser är otroligt fina och det kräver väl att man utrustas med tålamod och positivism….. och arbetsglädje !

     

Kommentera

 
