RSS

Det lokala DDR!

11 Nov

 

Då var Williams födelsedagsfirande över för den här gången. Ja, egentligen så är det lite kvar. Vi ska nämligen åka till Åland i nästa vecka. Vi gör det i ett led i forandet, men detskulle ju lika gärna kunna vara lite geografiska lektioner.
William fick ju en dator ev sina släktingar i lördags. En laptop.
Det var inte helt problemfritt med att få honom att sluta att använda den, kom jag på. Eller, alltså, han vill ju anvnda den, helst 30 timmar per dygn. Jag gick in och styrde upp det hela, likt det forna Östtysklands säkerhetstjänst STASI via den ”Föräldrakontroll” som finns i datorn. Jag står ju som administratör. Jag lät William få en viss tid för att använda datorn. När den tiden är slut så loggas man helt enkelt ut. En timme per gång. William noterade att det handlade om jämna timmar. Klockan 18:00 till 19:00 t.ex. När han sedan ville använda datorn lite i morse så gick han upp lite tidigare. Men inte klockan 05:00,vilket hade varit helt acceptabelt, med ett avslut med datorn klockan 06:00. Nej, han gick upp klockan 04:00, för han trodde att datorn var låst för användning mellan klocka 05:00 och klockan 06:00. Han lär nog somna tidigt i kväll.

Jag skrev föresten ett inlägg om när William och jag bakade bulla, den där helgen som vi var själva hemma. Detta inlägg finns på http://smafotingarna.wordpress.com/

2009-10-03 033 (500x375)

Idag blir det nytt försök med tandläkaren för Urfotingen. Jag ska skjutsa henne till Åby. Tandvärk är inte roligt!

 
6 kommentarer

Publicerat av på 11 november 2009 i fjäderlös tvåfoting

 

6 svar till “Det lokala DDR!

  1. Fuschia

    11 november 2009 at 10:48

    Grattis till stora killen i efterskott. (min äldste blir 10 i Februari).

    Föräldrakontroll på datorn. Lät smart. Men stackars William,han måste ju bli kringkring av tiderna;-). Misstänker att han vill ha ”sin timme” innan han slocknar för natten.

    Kram på dig / Suss

     
  2. carola

    11 november 2009 at 20:49

    Näe vad gullig han är, steg han upp kl 4 för att sitta vid sin dator..

     
  3. Anne-Sofie

    12 november 2009 at 20:13

    Mycket klokt av dig att begränsa datoranvändandet direkt från start så att säga.

     

Kommentera

 
