RSS

”Inte behöver jag vara själv”

01 Nov

Dagen sprang iväg. De gör det, dagarna efter att det blivit den där
opraktiska vintertidsomställningen.

Jag fick för mig att åka en omväg till Kårtorp, Valdemarsvik för
att göra e tätortssafarie i Östra Ryd. Det gjorde jag också. Jag
gjorde det även i Västra Husby och i Öbonäs.

Jag visste att jag hade varit i Öbonäs förut. Men då fick jag inger
grepp om orten. Det fick jag inte nu heller. Men vad jag inte kom ihåg var
att jag även hade varit i Östra Ryd och Västra Husby. Men det
gjorde inte så mycket. Det var trivsamt ändå. Problemet var att klockan helt
plötsligt var en himla massa. Jag hann inte med mera. Jag trodde att jag
skulle hinna med mera. Men, som sagt, det gjorde jag inte.

Jag hade köpt lite förnödenheter på COOP Forum, Ingelsta, Norrköping.
Av detta blev det fika. Hallonsoppa med frallor, och köttbullar. Det var
godare än vad det låter. Jag hade nämligen med mig varmt vatten i min
termos. Jag kunde sådeles välja vilken typ av varm dryck jag skulle blanda
till. Det blev en bärig dryck, Varma Koppen, hallonsmak.

Huvudsaken var i alla fall att Småfotingarna nu kommit hem. Det
har varit rätt så tråkigt utan dem. Folk tror att det är skönt för mig att
vara själv. Men jag har aldrig haft problem med att ha sällskap. Däremot så
tycker jag att det är bra att ibland var med en av Småfotingarna,
medan den andra Småfotingen är med, exempelvis mormor och morfar. Men jag har inga behov av att vara själv.

Jag kan ju visserligen jobba mera under en vecka utan Småfotingar.
Men denna veckan har varit lite småförkylt. Lite halvkrassligt. Och lite
småförkyld kan man ju vara med Småfotingarna hemma också.

2009-11-01 047 (500x375)

Småfotingarna hade med sig varsin pumpa hem. Dessa tände vi dagen
till ära. Det är ju den där Halloween idag. Sedan blev det, efter
maten godis och film i soffan. Efter filmen så gick de båda, helt frivilligt
och lade sig i sina sängar. När jag sedan skulle titta till dem, så sov de
redan. Jag kontrollerade deras väckarklockor för att sedan gå ner en stund.
En stund själv, med Småfotingarna sovandes på övervåningen. En liten
kort tid för mig själv, utan att någon av dem åkt iväg. Till och med
katterna har gått ut.

Inte behöver jag vara själv!

 
10 kommentarer

Publicerat av på 01 november 2009 i fjäderlös tvåfoting

 

10 svar till “”Inte behöver jag vara själv”

  1. carola

    02 november 2009 at 10:34

    Du verkar ha så smidiga barn FT, här har vi fullt upp bara när dottern ska lägga sig. Hon skulle inte bara gå och lägga sig så där, här ska det läsas och grejas.
    Det är nog vårat fel, vi har skämt bort henne, Jag, storasyster och pappan. Det kommer att ta tid att ta bort det bortskämda..

     
  2. Fjäderlös Tvåfoting

    02 november 2009 at 10:55

    Ha ha! Nja, smidiga barn vet jag inte. Det var mera ett ”olycksfall i arbetet” igår. Det kan vara nog så besvärligt att få dem i säng. Men jag jobbar på det.
    Jag läste mycket för dem förr. Men numera så vill de läsa själva. De kan ju läsa numera. Jag kan läsa för dem nu med, men då får det bli innan
    de går och lägger sig. Men då är det så mycket annat de ska göra – och inte göra.
    Det blir en del att Michelle, framför allt läser, för mig. Det är läsläxa bl.a.
    🙂

     
  3. Carola

    02 november 2009 at 11:23

    Jaha då förstår jag. Jag trodde du hade väldigt smidiga och väluppfostade barn. Ja det är ett tungt arbete tycker jag, att fostra barn. Nu ska jag snart hämta dottern. Det blir inte lätt att få henne till att städa i sitt egna rum, läsa läxor.
    Det slutar väl med att jag läser hennens läxor och städar hennes rum, efter det att hon tröttat ut mig genom att smälla i dörrar och annat.

    Får nog samla på mina krafter här 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      03 november 2009 at 07:55

      Börjar man med att ”läsa hennes läxor” så får man nog fortsätta med det. Men, jag tycker nog att du ska låta bli det. Om hon inte gör sina läxor så tycker jag att du ska låta henne ha ogjorda läxor för att sedan göra gemensam sak med läraren om det.
      Jag lät medvetet Michelle komma för sent. William också. Det var deras eget fel. Men jag lät dem hållas. Det gav effekt. Jag talade med lärarna om det också, och satte normen. Nu vet de om att man ska komma i tid.
      (Det där lät allvarligare än det kanske var)
      😀

       
  4. Quila o Ronja

    02 november 2009 at 18:22

    Jaha ja, och när kommer redovisningen av safarin på alla dessa små orter????
    Ser med spänning fram mot det ;-)))
    Blev det fika i Kårtorp? Förr fanns det till och med affär i Öbonäs. Östra Ryd o Västra Husby är mina gamla hemtrakter….Bilderna i min blogg, på kanalen, är tagna mellan V.Husby och S-ping. Misstänker att vi bor ganska nära varandra, ;-)))

    Håll i hatten
    Susanne

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      03 november 2009 at 07:59

      Låt mig säga så här:
      Det finns 89 tätorter i Östergötland. Jag har besökt runt 60 av dem Jag har skrivit om ett trettiotal. Det kan sådeles vara en hel del kvar att skriva om, innan det blir tal om Östra Ryd och de omkringliggande tätorterna.

      Ja, vi kanske bor nära. Fågelvägen är det nog inte så himla långt, om jag förstått det hela rätt. Du skrev att du åker genom Ljunga varje dag. Det låter som om det skulle vara i närheten av Dagsberg/Ljunga. Att jag bor i Kolmården är ingen hemlighet.
      🙂

       
      • Quila o Ronja

        05 november 2009 at 23:29

        Näe, precis, fågelvägen är alltid kortare.
        Kul att läsa om alla dessa små orter. Förr fanns ju ofta mera liv och rörelse där. Små affärer till exempel, fanns i var och varannan by. Synd att det inte finns så mycket kvar längre….

        /Susanne

         
        • Fjäderlös Tvåfoting

          06 november 2009 at 11:12

          Det fanns hantverkare i var och varannan stuga också, som levde på att laga skor, sticka sockor o.s.v.
          Det går inte nu. Skattmasen tar allt.

           
  5. carola

    03 november 2009 at 08:46

    Tack FT det var många bra tips där 🙂

     
    • Fjäderlös Tvåfoting

      03 november 2009 at 13:33

      Jag tror på en god kommunikation mellan lärare och förälder. Det tjänar nog barnet på.
      🙂

       

Kommentera

 
