RSS

Se upp för muffins-ficktjuvar!

19 Jul

William tyckte en gång, för några år sedan att vi skulle köpa en bok till Urfotingen. En bok med 500 recept på olika sorters muffins.
Nu har väl inte Urfotingen något emot muffins, men 500 sorter kanske är i mesta laget. Samtidigt så behöver man ju inte baka alla sorterna. För, bakar man en sort i veckan så får man ju faktiskt hålla på knappt fem år.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

När nu William var på ett av sina många besök hos Urfotingen så passade han på att låna hem boken med alla recepten på muffins i. Han skulle baka något ur den tänkte han.
Jag föreslog att vi skulle försöka få tag i teflonplåtar, sådana som är till för muffins. Det brukar vara formar för sex, nio eller tolv muffins, beroende på hur stora de är.
Och i vår jakt på dessa muffins-plåtar så hittade vi istället formar gjorda i silikon. Och, med tanke på att vi inte var bundna vid tanken att göra muffins i teflon så fick det istället bli silikon.

William bakade en dag när jag och Urfotingen var i marmorverkstaden. Han kom sedan ner med sina muffins. Lite experimenterande med sirap gjorde att det blev lite karamell- eller om det var kolasmak. Det fungerade riktigt bra.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Märkligt nog så hade de 16 muffins som bakades blivit 12 när han kom ner till hantverksbyn där vi väntade. Det måste ha varit muffinsficktjuvar längs vägen.
Hur som helst så blev det en god fika. Kaffet förgylldes med muffins, bakade av William.

 
 

4 svar till “Se upp för muffins-ficktjuvar!

  1. ann

    19 juli 2012 at 10:33

    Jag har 4-5 böcker om muffinsar…. Och tre muffinplåtar och 5 frp muffinsformar i silikon…. =)
    Muffins är gott….

    Gilla

     
  2. Nina

    25 juli 2012 at 13:07

    Hej Fjäderlös!
    Måste börja med att be om ursäkt för att det är skamligt längesedan jag tittade in i din blogg.Här finns massor av intressant läsning ser jag nu så jag ska läsa igen men det måste bli lite senare idag eller imorgon eftersom jag har lite annat som måste göras IRL.

    Mumsigt med muffins. Själv bakar jag mest sockerkakor, kladdkakor och morotskakor men blev lite sugen nu att börja baka muffins. Får skaffa mig en sådan där plåt först så det blir lite smidigare.

    Ha det bra resten av sommarmånaden juli. Jag återkommer som sagt hit snart. Hälsar Ninacian.
    PS. Jag bloggar inte sedan snart två år tillbaka.DS.

    Gilla

     
  3. Quila o Ronja

    04 augusti 2012 at 10:45

    Låter himla smaskigt!!!
    Sv. Visst är det en jättespännande vandring?! Ha det så trevligt 🙂

    Gilla

     
  4. Anne-Sofie

    19 november 2012 at 22:26

    Tittar bara in, du är kvar här. Själv så har jag mer eller mindre tagit tillbaka min passagenblogg 🙂

    Gilla

     

Lämna en kommentar